Header Ads

ads header

Flash News

Ahli Parlimen cadang tubuh RCI siasat dakwaan salah laku TH


KUALA LUMPUR:
Beberapa ahli Parlimen mencadangkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) ditubuhkan bagi menyiasat dakwaan salah laku pengurusan lama Lembaga Tabung Haji (TH).

Cadangan itu diutarakan Abdul Azeez Abdul Rahim (PN-Baling), yang merupakan bekas pengerusi TH, sewaktu bangun mencelah ucapan ketua pembangkang Anwar Ibrahim (PH-Port Dickson) ketika membahaskan usul menjunjung kasih titah Yang di-Pertuan Agong.

Azeez berkata, cadangan penubuhan RCI sudah dibangkitkan semasa pentadbiran PH bagi menyiasat secara telus dan menjawab segala dakwaan berkaitan institusi kewangan umat Islam itu.

Anwar dalam maklum balasnya tidak menolak cadangan itu dan meminta Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin mempertimbangkan cadangan mewujudkan RCI berkenaan.

“Ini mungkin meleraikan keadaan kerana ia menimbulkan perbincangan hangat dan bebanan kepada rakyat yang berikhtiar serta ikhlas untuk menunaikan fardu haji.”

Anwar turut meminta menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) memberikan pandangan dan penjelasan berhubung salah urus TH yang merupakan badan amanah umat Islam dan orang Melayu.

Terdahulu, Ahmad Maslan (PN-Pontian) semasa mencadangkan usul menjunjung kasih titah Agong turut mempersoalkan tindakan TH tidak membentangkan laporan kewangan TH sepanjang pemerintahan mereka.

Katanya, kegagalan membentangkan laporan itu di Parlimen melanggar Akta 240, Akta Badan Berkanun (Akaun dan Laporan Tahunan) 1980.

“Kenapa sehingga hari ini, 2 tahun berturut-turut laporan kewangan TH sepanjang PH memerintah pada 2018 dan 2019 tidak pernah dikeluarkan dan dibentangkan di Parlimen? Apakah laporan tahunan TH diaudit?

“Barisan Nasional tak pernah gagal membentangkan laporan kewangan yang diaudit setiap tahun yang berakhir Disember. Kegagalan TH membentangkan laporan 2 tahun ini jelas melanggar Seksyen 5, 7, 8, 9 Akta Badan-badan Berkanun (Akaun dan Laporan Tahunan) (Akta 240).

“Macam mana boleh umum hibah apabila akaun tidak diaudit? Sekaligus bertentangan Akta 22 TH.”

MR :  PH kata ada penyelewengan tapi tak berani nak buat RCI kenapa??


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan