Header Ads

ads header

Flash News

DBP sokong keputusan kerajaan jadikan Jumaat Hari Jawi


KUALA LUMPUR:
Dewan Bahasa Dan Pustaka (DBP) menyokong penuh keputusan kerajaan menjadikan Jumaat sebagai Hari Jawi, kata Pengerusi Lembaga Pengelolanya, Awang Sariyan.

Katanya, keputusan kerajaan itu memberikan ruang untuk tulisan Jawi diletakkan pada martabatnya yang sah sebagai tulisan bahasa Melayu selama hampir 1,000 tahun sebelum tulisan Rumi diterima sebagai tulisan rasmi bagi bahasa kebangsaan.

Beliau berkata, pada zaman Kesultanan Melayu selama ratusan tahun, tulisan Jawi menjadi tulisan bagi semua bidang, seperti agama, undang-undang, ketatanegaraan, sejarah, perubatan, persenjataan, hikayat dan susastera (prosa dan puisi), serta dalam bidang diplomasi.

“Surat dan perjanjian antara kerajaan dengan kuasa asing seperti Belanda, Portugal, Sepanyol dan Inggeris ditulis dengan Jawi. Tulisan Jawi dan bahasa Melayu diterima semua bangsa, hatta semasa penjajahan Inggeris.

“Oleh itu, tiada asas untuk mana-mana pihak yang mewakili kaum tertentu untuk menolak usaha mengembangkan tulisan Jawi,” katanya dalam kenyataan kepada Bernama semalam.

Penyandang Kursi Za’ba Universiti Pendidikan Sultan Idris itu berkata, sebagai usaha awal untuk memasyarakatkannya, tulisan Jawi perlu digunakan untuk peragaan maklumat di tempat awam, premis perniagaan dan pejabat serta dokumen, di samping tulisan Rumi.

Terdahulu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Zulkifli Mohamad Al-Bakri dalam kenyataannya mengumumkan Jumaat sebagai Hari Jawi bermula semalam dalam usaha mengekal dan memperkasakan sebahagian tradisi serta kebudayaan yang membentuk Malaysia sehingga hari ini.

Katanya, tulisan Jawi diiktiraf dalam Perlembagaan Persekutuan sebagaimana termaktub dalam Seksyen 9 Akta Bahasa Kebangsaan 1963/67.

 


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


1 ulasan:

  1. Dong Zong dan DAP tentang jawi
    Masa raya, DAP tulis kad ucapan dalam jawi.

    BalasPadam