Header Ads

ads header

Flash News

Proses rayuan pensabitan Najib akan ambil masa setahun, kata DPP


Pasukan pendakwaan dalam perbicaraan jenayah berkaitan dana SRC International Sdn Bhd (SRC) menjangkakan bahawa keseluruhan proses rayuan hingga ke Mahkamah Persekutuan akan mengambil masa dalam setahun.

Timbalan pendakwa raya (DPP) V Sithambaram berkata demikian ketika ditanya mengenai perkara itu setelah Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mensabitkan bekas perdana menteri Najib Razak atas tujuh tuduhan jenayah yang berkaitan dengan syarikat milik negara itu.

"Saya menganggarkan bahawa proses rayuan di Mahkamah Rayuan akan berlangsung antara empat hingga lima bulan, dan setelah itu, ia akan pergi ke Mahkamah Persekutuan di mana ia memerlukan empat hingga lima bulan lagi.

"Jadi semuanya harus ... jika rekod sudah siap dan penghakiman sudah siap, dalam satu tahun," katanya kepada wartawan dalam sidang media awal petang tadi.

Mahkamah Tinggi hari ini mendapati Najib bersalah atas tiga pertuduhan kesalahan pengubahan wang haram, tiga pertuduhan kesalahan pecah amanah, dan satu tuduhan penyalahgunaan kuasa.

Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali kemudian menjatuhkan hukuman penjara 12 tahun kerana salah guna kuasa, dan masing-masing 10 tahun untuk enam kesalahan lain; yang semuanya akan dijalankan serentak, menjadikan tempoh sebenar bagi kesemua kesalahan adalah 12 tahun.

Hakim juga mendenda Najib sebanyak RM210 juta kerana penyalahgunaan kuasa.

Setelah penghakiman itu, Najib dan pasukan pembelaannya yang diketuai oleh Shafee Abdullah telah mengajukan penangguhan hukuman sementara menunggu rayuan di Mahkamah Rayuan.

Ditanya perasaannya terhadap keputusan tersebut, Sithambaram mengatakan pihak pendakwaan gembira kerana hakim telah menerima bukti dan saksi mereka sebagai dipercayai.

"Sudah tentu sebagai pendakwa raya, kami datang dengan bukti, baik dalam bentuk dokumen mahupun saksi, kami mengemukakan bukti, dan kami gembira bukti yang kami percayai, yang kami anggap ada kes, telah diterima oleh mahkamah.

"Sudah tentu ia sangat melegakan kami dengan penemuan hakim yang bijaksana," katanya.

Sementara itu, Shafee dalam sidang media berasingan sebelumnya menyatakan bahawa beliau optimis Najib akan dibebaskan oleh mahkamah lebih tinggi.

"Kami tentu saja akan membuat rayuan kedua-dua sabitan, dan juga hukuman, dan kami yakin kami mempunyai peluang baik untuk kedua-duanya," katanya.

# Sumber

MR :  Sempat lagi Najib menghantui Atok!


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan