Header Ads

ads header

Flash News

Ada Orang Jumpa “Tiger Cat Fish” Di Sungai Malaysia, Dipercayai Boleh Rosakkan Ekosistem

Ikan hiasan yang dibela kemudiannya dilepaskan ke dalam sungai atau longkang berbahaya kepada ekosistem kerana boleh memusnahkan keseluruhan hidupan asal di kawasan tersebut.

Seperti perkongsian oleh seorang pemuda, Norhafizal Othman di Twitter mengenai ikan spesis  ‘Tiger Catfish’ yang dikatakan dijumpai oleh seseorang di dalam sungai negara ini.

Dikatakan, ianya kemungkinan berpunca daripada pengusaha atau individu yang tidak mampu memelihara habitat berkenaan disebabkan faktor seperti kos makanan yang tinggi selain tidak mahu membelanya lagi.

Ikan spesies ‘Original Amazon’

‘Tiger Fish’ dijumpai di Sungai Semenyih

Dibuang oleh orang lain

Warganet yang membanjiri ruangan komen turut tampil memberi penjelasan lanjut mengapa ikan berkenaan dikatakan sangat berbahaya sekiranya terlepas masuk ke kawasan perairan negara.

Ianya bukan sahaja boleh menyebabkan gangguan kepada habitat spesies ikan asli tetapi ikan tersebut yang dilepaskan boleh menjadi dominan dan membiak dalam perairan umum serta menjadi pemangsa kepada ikan asli yang sedia ada di perairan negara.

Spesies ‘pelahap’, makan apa sahaja

Masuk je dalam air, ekosistem rosak dan ikan kita mati

 

Ikan tempatan susah untuk ‘survive’

 

Ganggu rantaian makanan yang sedia ada di perairan negara

Licin satu sungai semua ikan kena makan



#Sumber : Twitter @norhafizalothman   

 









............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan