Header Ads

ads header

Flash News

Bagaimana kita berfikir begitu akan terhasilnya teknologi


ANTARA kisah zaman pendudukan jepun yang menjadi sebahagian kenangan kepada penduduk kampung melayu di tanah melayu semasa perang dunia kedua adalah basikal mereka biasanya daripada jenama raleigh akan dirampas oleh askar negara matahari terbit itu. Sebagai ganti tentera jepun akan meninggalkan sebuah basikal yang telah rosak.

Jepun memilih basikal kerana mudah untuk melalui denai-denai yang terdapat di pelusuk kampung memandangkan jalan bertar belum ada di kawasan-kawasan pedalaman. Basikal memberikan kelebihan untuk tentera jepun bergerak dengan lebih pantas berbanding kenderaan berperisai.

Satu kelemahan pada basikal tayarnya mudah bocor bila digunakan terlalu lasak. Tentera jepun terpaksa mengayuh dengan hanya rim besi saja jika tayar basikal mula bocor.

Untuk mengatasi masalah ini pihak jepun mula membawa masuk basikal yang di hasilkan di jepun dan di sesuaikan untuk kegunaan ketenteraan.

Hanya tentera elit jepun sahaja di bekalkan basikal yang di bawa khas dari jepun ini.

Yusmawi Yusof

MR :  Dalam politik pun begitu juga... berfikir untuk mendapatkan kerjayaan  


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan