Header Ads

ads header

Flash News

Isu Bahasa Mandarin Di Portal SPRM


1. Makna bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi seperti dalam pecahan (6) Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan sangat jelas. Bahasa rasmi ialah bahasa yang mesti digunakan dalam pentadbiran di tiga tahap, iaitu kerajaan Persekutuan, kerajaan negeri dan pihak berkuasa awam.

2. SPRM sebagai badan berkuasa awam mesti menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi, termasuk dalam portalnya. Sesudah 63 tahun merdeka tidak wajar ada alasan untuk mana-mana pihak tidak memahami bahasa negara. Sesudah Mandarin, adakah SPRM akan memenuhi keperluan kaum-kaum lain atas alasan tidak memahami bahasa kebangsaan?

3. Peristiwa itu dan beberapa banyak yang lain memberikan isyarat jelas supaya kerajaan perlu lebih tegas dalam pelaksanaan Dasar Bahasa Kebangsaan, termasuk syarat kewarganegaraan dan pelaksanaan ujian bahasa kebangsaan yang membolehkan warganegara mengikuti kursus bahasa kebangsaan berdasarkan pencapaian dalam ujian itu. Pada tahun 1960-an dahulu ada kelas dewasa untuk celik huruf masyarakat di luar bandar dan kaedah yang sama boleh digunakan untuk kelas bahasa kebangsaan kepada masyarakat umum.

4. DBP telah lama menyediakan Ujian Kecekapan Bahasa Melayu (UKBM) dan modul kursus bahasa untuk pelbagai peringkat, termasuk untuk warganegara Malaysia, selain UKBM untuk pelajar dan pekerja asing.

Awang Sariyan Kembara Bahasa Melayu Mahawanga
19.9.2020

MR : Jati diri Melayu Malaysia rendah pasal tu bangsa lain boleh menindas   


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


4 ulasan:

  1. Tulisan bangsa bodoh nie buat ape nk agung-agungkan,,,
    Bahasa cina nie bahasa babgsa bodoh,bangsa pemalas,bangsa oku yg british bela kt tanah melayu nie,,
    Babi pubye bangse sepet
    Puihhh ko

    BalasPadam
  2. Mna rba,,,sial ko rba dah dapat tulang ko senyap x bebunyik,,,,
    Siall la

    BalasPadam
  3. Sangat setuju..kenapa nak layan bangsa ni, kenapa terhegeh-hegeh nak ambik hati bangsa ni, guna shj B.Melayu. Sedih dan kesian tengok bangsa melayu, terlalu baik hati, acconodative, pergilah mana2 jab kerajaan (baca: institusi melayu), kalau ada sorang dua cina atau india, guarantee secial treatment buat dia orang...kenapalah bangsa kita ni..

    BalasPadam
  4. Pemimpin bodoh maka jadi lah Kerajaan bodoh.

    BalasPadam