Header Ads

ads header

Flash News

Jangan ikut PH polemik kedudukan PM, tumpu bantu rakyat, kata Umno, PAS


PETALING JAYA:
Pemimpin Umno dan PAS mengambil sikap terbuka terhadap kenyataan bekas ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin bahawa tiada pemimpin yang lebih berwibawa daripada Muhyiddin Yasssin untuk menjadi perdana menteri pada masa ini.

Naib Presiden Umno, Mohamed Khaled Nordin berkata, kenyataan Khairy itu lebih bersifat peribadi dan tidak mewakili parti.

Mohamed Khalid Nordin.

Katanya, ukuran sama ada seseorang itu layak atau tidak layak tidak boleh dibuat melalui ujuran biasa kerana ia tidak akan memberi gambaran sebenar.

“Pandangan peribadi dia (Khairy). Ini zaman ‘age of disruption’, zaman luar kebiasaan. Kalau ikut ukuran biasa, mungkin tak nampak,” katanya kepada FMT.

Bagi ahli Majlis Tertinggi Umno Razlan Rafii, penilaian kewibawaan seseorang sebagai perdana menteri adalah sesuatu yang subjektif.

Beliau memberi contoh kewibawaan Ahmad Zahid Hamidi yang menolak jawatan menteri sebelum namanya dibersihkan di mahkamah tidak bermakna presiden Umno itu tidak layak.

“Kewibawaan seseorang itu adalah subjektif. Perdana menteri dalam mana-mana sistem demokrasi dipilih oleh rakyat. Ada yang dipilih mengikut jumlah kerusi dimenangi oleh sesebuah parti.

“Ia pandangan peribadi Khairy berdasarkan pengamatan beliau dan bersifat sementara. Sekali air bah sekali pantai berubah.

“Zahid berjiwa besar untuk tidak menerima jawatan Kabinet kerana kes di mahkamah. Ini tidak bermakna beliau tidak layak memegang jawatan.

“Malah ia adalah sikap yang sepatutnya dicontohi semua pemimpin Melayu. Berjiwa besar dan meletakan parti sebagai keutamaan,” katanya.

Razlan bagaimanapun menasihatkan ahli Umno supaya menjarakkan diri daripada mencetuskan kontroversi sesama sendiri, sebaliknya memberikan tumpuan kepada usaha membantu rakyat.

Razlan Rafii.

“Ahli Umno sepatutnya menjauhkan diri daripada kontroversi sesama sendiri. Fikirkan kerja politik untuk rakyat, buat kerja untuk menambat hati rakyat, bukan menjadi popular dengan mengkritik.

“Rakyat sengsara semasa pemerintahan 22 bulan Pakatan Harapan (PH), takkan kita yang baru ambil kuasa ini tak habis-habis cerita soal politik,” katanya.

“Jangan ikut perangai PH, antara sebab mereka jatuh adalah percubaan untuk menamakan perdana menteri walaupun Dr Mahathir Mohamad masih menjadi perdana menteri.

“Sudah pastilah penyokong Mahathir marah dan akhirnya terjadilah pertukaran kerajaan. Kerana apa? Kerana heboh PKR dan DAP serta Amanah taksub kepada Anwar (Ibrahim) yang akhirnya menimbulkan konflik dalam PH. Janganlah kita ikut perangai ini.

“Sekarang perdana menteri adalah Muhyddin Yassin, tak perlulah fikirkan siapa penganti. Esok lusa kalau menang besar, bincanglah elok-elok” katanya.

Katanya, rakyat ketika ini sudah menunjukkan rasa selesa dan menyukai pentadbiran Perikatan Nasional (PN) yang dianggotai BN, PAS, PPBM, GPS dan parti Sabah dan Sarawak.

“Rakyat sudah suka dengan kerajaan dan mereka yakin dengan semua parti di dalamnya. Tak payahlah wujudkan polemik pengganti (perdana menteri) dan sebagainya.

Sementara itu Ketua Pemuda PAS, Khairil Nizam Khirudin juga menganggap kenyataan Khairy bersifat peribadi dengan berkata, jawatan perdana menteri tidak perlu dijadikan polemik panjang.

Ketua Pemuda PAS Khairil Nizam Khirudin.

Katanya, permilihan Muhyiddin sebagai perdana menteri dipersetujui oleh PAS, Umno dan PPBM dan semua pihak harus memberi fokus kepada kepada kemenangan besar PN dalam pilihan raya akan datang.

“Itu pandangan peribadi Khairy, beliau tidak terlibat dalam perbincangan Muafakat Nasional (MN) dan sebagainya.

“Polemik perdana menteri ini tidak perlu panjang. Ia telah dipersetujui dalam mesyuarat pimpinan PAS Umno dan PPBM. Kita fokus dulu PRU ke-15, bagi menang dulu,”katanya.

Khairy sebelum ini berkata, pada masa ini tidak ada pemimpin yang lebih berwibawa selain Muhyiddin untuk menjadi perdana menteri, sama ada dari Umno, PAS atau PPBM.

“Selagi kita mendukung kerajaan sedia ada, maka perdana menteri yang kita dukung adalah Muhyiddin, soal PRU akan datang itu masih lagi dalam perbincangan.

“Kalau kita tengok daripada segi (penerimaan) rakyat, dapatan badan penyelidikan, itulah hakikat (rakyat mengakui kewibawaan Muhyiddin),” katanya seperti dilaporkan oleh akhbar Utusan.

Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai calon perdana menteri daripada Umno dalam PRU ke-15 nanti.

Pada 2 September, tinjauan badan penyelidik Merdeka Center mendapati kadar penerimaan terhadap kepimpinan Muhyiddin berada pada tahap 69%.

Tinjauan juga mendapati PN lebih diterima umum berbanding Muafakat Nasional (MN) atau BN.

Julai lalu Umno dan PAS secara prinsip bersetuju untuk terus menyokong Muhyiddin sebagai calon perdana menteri jika pilihan raya umum diadakan secara mengejut.

Setiausaha bersama sekretariat Muafakat Nasional Annuar Musa berkata, keputusan itu dibincang dalam mesyuarat bersama kedua-dua parti itu sebelum itu.

Beliau berkata, Muhyiddin yang juga presiden PPBM mendapat sokongan kedua-dua parti Melayu Islam terbesar itu.

#Sumber :  FMT  

MR :    Jangan Ikut PH itu kunci yang terbaik


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


2 ulasan:

  1. Ini komen saya terhadap artikel yang ditulis oleh ISMA berkenaan di mana bangsa Melayu setelah kian lama merdeka.

    Kama 6 September 2020 at 19:58

    Encik, that is why we need BMF.
    You know BMF? Buy Muslim First. But be prepared to be called racist. But honestly, I don’t care. If that is what it takes to bring our people up, so be it. You can call me racist but I prefer to be called racist rather than watch my people being enslaved by wealthy Chinese conglomerates.
    Another thing, your article did nothing to suggest what we should do. That is the problem with you and many other people in ISMA. It is not enough to say it, you must do it.
    In your article you must outline steps taken to achieve our goals. If not, your article is nothing but rubbish deserved to be thrown in the bin together with rotten carcasses of pigs and swine.
    Muslim Malays must take charge of this country. We must take back what is rightfully ours. If we want to win this struggle we must be aggressive and we must take away what they stole from us. If it requires to spill blood, then by all means we have to.


    One thing we Malays have to learn is that in economy and running of the country, it is “All or nothing rule" and the "80-20 rule". We Malays must dominate our politics (at least 80%) and be in charge of every aspect of the running of our country. Everything, from being the energy provider, telecommunications control, educations and to even in cleaning our toilets and public works, we must dominate all line of business. Total domination is required. No such thing as sharing power with the Chinese or Indians. Have they ever share their wealth with the Malays? Never! So why should we?
    All this talk about racial harmony is nothing but a fallacy. Yes, they can live together with us, but they need to live their lives at our terms and not theirs. The terms that they live must benefit us, and we must not care even if it is one sided.
    I really hope that Malays reading this comment would wake up and knock their own senses out. We must create a Malay Muslim Only Government and dominate all sectors.
    We must take away what they stole from us. It is the only way to bring our Malays up. This is how the Japanese did it.
    PRU 15 is our chance to unite all Malays and destroy all feats of sympathy towards non Malays. Again, I cannot reiterate more. Malays must unite and take full charge of this country.

    Malays must stand up, be bold and say to the Chinese and Indians :
    “We do not need you anymore”.
    “We do not need your tax anymore”
    “We do not need your businesses anymore”
    “We do not need your supplies anymore”
    “We do not need your services anymore”
    “We do not need your expertise any more”

    And we must be brave and bold to say :
    “We have our own supplier”
    “We have our own financier”
    “We have our own experts”
    “We have our own businesses”
    “We have our own builders”
    “We have our own solicitors”
    “We have our own people to do the job”

    Korang faham tak apa yang aku cakap ni. Sengaja aku cakap bahasa Inggeris supaya orang luar boleh faham bahawa ada orang macam saya yang bersungguh-sungguh mahu mengangkat martabat bangsa dan agama kita di bi Malaysia.

    Kita tidak boleh lagi bersikap apologetik. Pemimpin kita semua perlu “Malay centric”. Mulai sekarang kita orang Melayu perlu memilih pemimpin yang Malay centric. Orang Melayu perlu menolak semua pemimpin yang cenderung kepada non Malays. Sesiapa yang ada kecenderungan utk non Malays perlu di label pengkhianat, pembelot dan pemakan babi.

    Ingat. The goal is political domination by the Malays. This is the only way to dominate the economy. This is the reality that many of us are afraid to say. Well, now you know who I am. It is our duty given by Allah to bring this Ummah back to its glory. This is our jihad fisabilillah. Apa guna solat, puasa haji kalau benda macam gini pun tak dapat buat.

    Now is the time to rally our people and ensure Malay domination in GE 15.


    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya betul tuan kama ..setuju kenyataan anda

      Padam