Header Ads

ads header

Flash News

MyBrain: Pelaburan jangka panjang yang menguntungkan


SEMALAM
saya ada membangkitkan berkenaan program pembiayaan lanjutan ijazah, MyBrain, supaya diteruskan kembali secara lebih serius selepas dibekukan di bawah Kerajaan Pakatan Harapan pada tahun 2018 yang lalu.

Selain dapat mengurangkan kadar pengangguran dalam kalangan siswazah di negara ini yang dilihat semakin meningkat dari tahun ke tahun, program ini juga selari dengan Dasar Pendidikan Negara 2015-2025 yang meletakkan sasaran untuk melahirkan seramai 60,000 pemegang ijazah kedoktoran (PhD) menjelang tahun 2023.

Saya berpandangan program ini adalah suatu pelaburan negara yang sangat menguntungkan dan mampu memberikan pulangan positif jangka panjang kepada penjanaan ekonomi negara dari aspek pembangunan sektor penyelidikan R&D, serta melahirkan modal insan yang berkualiti di masa hadapan.

Sehingga kini, program MyBrain ini telah berjaya menaja seramai 56,910 pelajar di peringkat pasca siswazah. Alhamdulillah, sehingga Jun 2020, sebanyak 60 peratus daripadanya yang bersamaan dengan 34,207 pelajar telah berjaya menamatkan pengajian mereka.

Saya berharap Kerajaan berusaha untuk sentiasa meneruskan program seperti ini dengan beberapa penambahbaikan demi masa depan negara yang lebih baik.

Terima kasih.

Islam Memperkukuh Perpaduan

YB SENATOR USTAZ HAJI IDRIS AHMAD
Ahli Dewan Negara


#Sumber : – HARAKAHDAILY 22/9/2020   

   


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan