Header Ads

Header ADS

Ada Kad Pengenalan, Tapi bahasa Malaysia sepatah pun tak tau cakap...


Semalam, semasa saya berada di Unit Kecemasan Hospital Sultan Abdul Halim HSAH, Sungai Petani Kedah, saya lihat depan mata saya sendiri, seorang perempuan cina berusia lingkungan 40-an berasal dari kulim kedah lansung tidak boleh bercakap atau faham bahasa melayu walaupun 1 perkataan...

Memang sangat pelik, jika seseorang yang warga negara malaysia tidak boleh bercakap atau faham bahasa malaysia melainkan dia bisu dan pekak...

Lansung tak faham, sampai kena makinpun tak faham jugak... Cakap cina ja boleh...
Harap kerajaan ambil tindakan segera, Tukaq ic baru untuk semua rakyat malaysia dengan bersyarat...

MR :   Kena buat syarat nak jawi warga negara Malaysia kena lulus ujian Khas Bahasa Melayu 


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


20 ulasan:

  1. Ini adalah perancangan mca,gerakan,dap sejak dari dahulu. Tujuan,,nak merampas negara. SANGAT MERBAHAYA. Kerajaan mesti bertindak segera menangani isu pembwrian kad pengenalan tipu ini..menteri2 melayu,,hangpa buat mebatang apa,,ini isu besar.

    BalasPadam
  2. Harap kerajaan ambil tindakan paling tegas terhadap pendatang2 asing tanpa izin yg masuk secara haram sewaktu pemerintahan PH... Samada dari negara China, India, Hong Kong, Bangladesh, Myanmar dll tangkap dan usir serta merta... Tangkap pemimpin2 PH dan KAKITANGAN KERAJAAN yg terlibat dgn kemasukkan PATI secara besar besaran sewaktu pemerintahan PH.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Huhu.. nampak sgt ko ni masih budak2 berhingus.. ntah2 lom sunat lagi..

      Padam
    2. RBA 4:46 .. nampak sgt ko RBA ni masih budak2 berhingus.. ntah2 lom sunat lagi..RBA tak pernah sunat ! Berak pun tak basuh.
      Ha ha ha ha

      Padam
  3. Pegawai berkenaan patut ambil gmabar ic supaya boleh buat siasatan atau lapuran susulan seterusnya. Masalahnya melayu kalau kena sogok sikit terus lemah longlai. Jawablah dengan Allah nanti.

    BalasPadam
  4. Semak semue sepet
    Polis tentera kerah tahan sepet
    X pndi ckp melayu sumbat dulu masok lokap ntok siasat
    Babi punye sepet
    Bangsa oku yg menyusahkn melayu
    Woi sepet bodoh
    Ko blik tongsan la babiiii

    BalasPadam
  5. Era 70 hingga 2020 kerajaan tak ambil berat kedudukan bahasa rasmi.

    BalasPadam
  6. Sy setuju malaysia tukar kp baru.

    BalasPadam
  7. Pakaian pun tak senonoh.

    BalasPadam
  8. Menteri melayu dah kena picit teloq..

    BalasPadam
    Balasan
    1. MENTERI MELAYU ZAMAN P AKATAN H ANCING P UNAH H ARAPAN TERLEBIH KENA PICIT TELOQ SEBAB TU ANWAR JADI GILA NAK JADI PM sebab disokong panKHIANAT Dan DAPIGSS

      Padam
  9. kaum sepet yang dimana sahaja dalam dunia ni kerja dia buat kacau ja.

    di Malaysia ni masalahnya KERAJAAN dari zaman madet dah lembut teloq dengan bangsa sepet ni.
    sebab tu sampai harini semua pemimpin yg bersilih ganti pun teloq depa ditatang kemas oleh sepet.

    semoga pemimpin selepas ni bukan dari golongan teloq ditatang.

    sentiment dh makin kuat dilaung... kerajaan dengar atau tak tidaklah menjadi masalah,
    tunggu saja alter amuk org melayu dihidupkan kembali.

    kalau di Indonesia, raja dan kerabat dibunuh.
    jgn sampai di Tanah ini ahli politik yang dibunuh.

    pendapat aku senang je...
    bakul sampahkan sahaja demokrasi.
    semua ahli politik sial wajib di ISA kan saja.
    sita segala harta mereka.
    siasat dan sita semua perolehan keluarga mereka.
    halau keluar dari Malaysia jika mereka bersalah.

    sekian.

    BalasPadam
  10. tukar IC baru... baru tahu siapa WargaNegara sebenarnya...

    BalasPadam
  11. Siapa yg bagi IC kat mereka2 ni? semua orang tahu dalam JPN tu semua Melayu.. semua bumiputera.. nampak sgt melayu2 ni yg tak buat keje atau gelap mata bila kena suap dgn duit.. lepas tu cina tu jugak yg disalahkan 100%.. melayu yg bagi IC tu tak salah ke? Sekarang jelas dah yg bangsa melayu jenis nilah yg gadai negara dia.. tak kisahlah perancangan DAP ke.. MCA ke.. MIC ke.. kalau melayu ade jati diri benda2 macam ni takkan berlaku..

    BalasPadam
  12. bole check lebih detail tahun bila mereka mendapat kerakyatan olih pihak berkuasa

    BalasPadam
  13. Setakat nak bahasa malaysia ka jawi ka
    Itu di indonesia ramai yang boleh

    BalasPadam
  14. Bukankah kemasukan pendatang asing beramai-ramai adalah strategi kotor puak kafir harbi dan khadam munafik liberal mereka untuk memenangi PRU secara haram ???

    BalasPadam
  15. 1. Sila buktikan perempuan ini orang Cina! Diabmungkin orang Vietnam, Burma, Cambodia atau warga negara asing yang berupa macam Cina. Ramai warga asing negara berkenaan sedang bekerja di negara kita.
    2. Sila buktikan IC itu dia punya dan bukannya pesakit yang dia temani punya!
    3. Kalaulah perempuan itu warganegara Malaysia kaum Cina yang duduk dan bersekolah di Malaysia, dia mestilah datang dari keluarga miskin tegar yang tidak mampu menghabiskan pendidikan sekolah. Jika dia mampu bersekolah sehingga peringkat Menengah, dia pasti mampu cakap atau faham sepatah dua Bahasa Malaysia.
    4. Jika perempuan ini isteri warga asing yang mengkahwini warga negara Malaysia, tak hairanlah dia tak faham Bahasa Malaysia.
    Saya berharap kita jangan senang-senang mengkritik orang lain dengan sekelip pandang sahaja.
    Sekian.

    BalasPadam

Imej tema oleh A330Pilot. Dikuasakan oleh Blogger.