Header Ads

Header ADS

Agenda Bahaya Majlis Gereja-gereja Sabah - Dr Kamarul


Di dalam reaksi beliau kepada media atas penularan surat Majlis Gereja-Gereja Sabah (SCC) yang mahukan penerimanya “menentang sekeras-kerasnya kemasukan PAS di dalam Dewan Undangan Negeri Sabah” di atas alasan bahawa “PAS adalah sebuah parti politik Islam yang diketahui sebagai pemecah-belah dan tidak menghormati agama-agama minoriti lain”, Presiden SCC, Bishop Rev Dr James Wong Chong Leong, mendakwa SCC tidak berpolitik (“apolitical”).

Masa sama, SCC mengakui Presiden, Timbalan Presiden dan Naib-Naib Presiden SCC memang menulis surat mendesak penentangan sekeras-kerasnya ke atas kemasukan wakil PAS di dalam Dewan Undangan Negeri Sabah kepada Presiden STAR yang juga Timbalan Ketua Menteri Sabah, Datuk Dr Jeffrey Gapari Kitingan, dan kepada Presiden PBS, Datuk Seri Panglima Dr Maximus Johnity Ongkili, tetapi mendakwa surat-surat itu kononnya hanyalah “surat-surat persendirian”.

Tidak berbangkit isu sama ada surat-surat SCC itu adalah “surat-surat persendirian” ataupun tidak kerana surat-surat SCC itu adalah “surat-surat rasmi” yang menunjukkan campur-tangan dan usaha Gereja-Gereja Sabah untuk mempengaruhi proses dan urusan politik dan pemerintahan negeri Sabah, jadi tidak berpolitik apa kejadahnya bila surat-surat itu terang-terang mahukan Kerajaan Sabah tidak melantik wakil daripada parti Islam tertentu sebagai ADUN Sabah, atas alasan agama?

SCC ini adalah sebuah pertubuhan besar yang memayungi Gereja-Gereja di Sabah di mana, mengikut rekod Gereja-Gereja di Sabah, ahli-ahlinya adalah terdiri daripada Anglican Diocese of Sabah, Basel Christian Church of Malaysia, Calvary Charismatic Centre, Grace Chapel Luyang, Sabah Baptist Association, Catholic Archdiocese of Kota Kinabalu, Protestant Church in Sabah, Sabah Evangelical Mission, Sidang Injil Borneo dan Sabah Provincial Annual Conference.

Cuba bayangkan apa reaksi masyarakat Kristian di Sabah, malahan masyarakat Kristian di seluruh negara, sekiranya pertubuhan-pertubuhan Islam seluruh Sabah bergabung tenaga mendesak Kerajaan Sabah tidak melantik wakil daripada parti Kristian tertentu atau pemimpin Kristian tertentu sebagai Menteri Sabah, Timbalan Menteri Sabah atau ADUN Sabah, atas alasan agama, pastilah akan huru-hara jadinya, tetapi adakah pertubuhan-pertubuhan Islam berbuat begitu?

Tidak berpolitikkah bila Gereja-Gereja di Sabah berdoa dan membuat deklarasi “Yesus Memerintah dalam PRN Sabah 2020” (“Jesus Reigns in SSE 2020”) berbunyi “Kehendak Tuhan ditetapkan, dan Malaysia akan selaras dengan tujuan Tuhan” (“God’s Will be established, and Malaysia will align with God’s destiny”)? Dan apa maksud “Yesus Memerintah dalam PRN Sabah 2020” serta “Kehendak Tuhan ditetapkan, dan Malaysia akan selaras dengan tujuan Tuhan”?

Apa agaknya agenda Gereja-Gereja di Sabah bila menulis surat-surat rasmi begini serta apa agaknya agenda Gereja-Gereja di Sabah bila berdoa dan membuat deklarasi begini?

Apakah PAS yang “memecah-belah dan tidak menghormati agama-agama minoriti lain” atau Gereja-Gereja di Sabah yang “memecah-belah dan tidak menghormati agama majoriti”?

Dr Kamarul Yusof

#Sumber :  www.1media.my  

MR :  Allah telah memberikan amaran tentang sikap orang kapir  


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


29 ulasan:

  1. SIla buktikan secara fakata yang PAS adalah parti politik yang memecah belahkan masyarkat. Jangan celupar sangat mulut tu. Berhentikan kebencian pada Islam atau terima padahnya, Kalau pasal pendapat orang Islam pasal Injil terpesong bukannya rahsia pun. Pendapat tu dah beribu tahun dah macam le orang kristian tak tahu.Jangan nak cari pasal. Rasanya sudah sampai masanya kita berhenti berlembut dengan puak 5% ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Selagi muslim tak halalkan aral dan babi selagi tu lah puak2 tu akan menyerang islam. Pada mereka wanita dan lgbt pun boleh jadi paderi. Lahanat.

      Padam
    2. Syaitan@toghut sememangnya membawa manusia dari cahaya ke arah kegelapan ..mereka ini tidak suka kepada kebenaran Islam yang percaya hanya kepada satu Tuhan dan menolak tuhan triniti yang direka oleh ahli gereja. Dunia juga akan hancur lebur jika ada lebih dari satu tuhan, sementelah pula jika ada ramai tuhan di alam ini. Di kalangan tuhan yang lebih dari satu atau yang ramai tersebut pasti berbeza tindakan,tujuan serta kehendak dan tuhan tuhan yang ramai tersebut juga akan berperang sesama sendiri untuk menjadi ketua atau menamakan PM kepada tuhan tuhan tersebut

      Padam
    3. Mengapa ramai orang Barat tidak percaya pada gereja sehingga mereka memisahkan gereja dari pentadbiran negara di Eropah dll ?

      Padam
  2. Bodoh punye kapir
    Ckp bkn pkai kepala otak
    Cakap pakai kepala pelir....
    Sabah bodoh n bangang berpisah tiada
    Klu x bodoh bkn sabah nmenye

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sabah bodoh ? sedar diri la sikit Malaya tukang kaut hasil Sabah Sarawak. kau Islam kan ? ouh baru tahu Islam ajar cakap macam ni rupanya pasal negeri dan agama org. confirm dah ke maksud syurga

      Padam
    2. Anon 1:51 bodoh berlapis-lapis kerana sesuka hati menghina Islam tanpa sebarang bukti.

      Adakah sikap anti-Islam kamu diajar oleh gereja yang telah menfitnah PAS ?

      Adakah kamu sudah confirm masuk syurga dengan menyembah seorang manusia yang lemah dan tidak berkuasa sebagai tuhan ??

      Padam
  3. Asslm,AQ ni tulen org Sabah,,apa yg aq thu dri dlu smpi skrg pemimpin dlu n skrg yg Non Muslim mmg xsuka dgn Islam,,,mmg dorg nknsbhnni JD negeri Kristian,,itu Sb dsbh ni bnyk gereja dri masjid,,,msa zaman PBS memerintah kbnykn org kja kerajaan adalah org2 Non Muslim,,bgi dorg klu pas dpt kedudukan dsbh maka rosaklah agenda tersembunyi mereka,,,JD jgn mgalah dgn surat scc dorg tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pas ini sabuah parti politik dari kalantan,dan tidak kena mengena dgn agama,Tiada pas pun disabah,muis ada bah penagak agama muslim disabah,ada dua kali kah parti pas bertanding disabah tidak pernah menang,jadi apa alasan pas mahu jadi menteri disabah,Dijabatan perdana mentari adakan mentari pas,Bagi yg non muslim parti politik dan agama tidak boleh dicempur baur,sebab politik ini kotor dan ada pembohongan.

      Padam
    2. Bodoh dan poyo punya komen bila jahil bab sejarah...jika non muslim kata politik dan agama tidak dicampur baur kenapa majlis gereja kristian sabah yang bangang mencampuri urusan politik sabah. Urusan melantik ADUN adalah urusan politik,dan bukannya urusan gereja. PAS juga adalah parti politik yang berada di setiap negeri dalam Malaysia termasuk Sabah dan Serawak. PAS bukan parti rasis perkauman sempit macam parti parti politik di Sabah. PAS tidak berjuang kelantan for kelantanese atau muslim for muslim tapi PAS for all. Kekotoran dan pembohongan dalam politik bukan salah politik tetapi salah orang politik yang tiada mengenal batas baik buruk, dosa pahala . Yang sebenarnya non muslim takut dengan bayang bayang PAS yang membersihkan kekotoran politik dari pembohongan,rasuah,spesis katak dan lain lain.Kerajaan PAS juga tidak pernah kacau ganggu hak hak non muslim.

      Padam
    3. Kepada mereka yang tidak tahu akan asal usul surat itu, sila diam sila fikir. Asal usul surat itu adalah untuk cakap bahawa pemikiran PAS tidak sesuai dgn Sabah yg berbilang kaum, agama dan bangsa. Itu sahaja. Surat itu tidak menyatakan bahawa mereka tidak ingin ada Muslim memerintah Sabah. Ini hanya untuk menolak PAS menjadi ahli adun sabah. Bukan menolak islam. Jangan mau cakap kristian benci btl dgn islam.. Jgn ckp kristian suka lgbt.. Jangan cakap perkara yang kamu tidak tahu. Yes.. Memang ada kristian yg begitu.. Tp ketahuila bahwa macam islam ada mahzab berlainan.. Begitu juga la kristian.. Mcm mna ada group islam yg sangat extremist atau palsu, begitu juga la kristian.. Setiap agama ada begitu.. ..last skali.. Surat itu ingin satu benda.. Agar keamanan antara semua agama, kaum dan bangsa terjaga dgn tidak membenarkan PAS menjadi adun sabah. Okay sekian.. Also.. I knw the letter.

      Padam
    4. It all depends on your knowledge on Islam. Why do you judge PAS as an oeganization that will divide the harmony of this multi racial country. Your tone clearly shows your narrow mindedness and judgemental in nature withoout looking at the facts and I am sure you have not been to Kelantan or Trengganu. You want to be secular thats your problem and your understanding of Mazhabs is very shallow. Juudge PAS based on the Quran not based on your thoughts and thats whats wondeful about it, for you have a basis to argue. Look at the pattern of voting in the recent PRN in Sabah and you know deeply it is still by race. Let me remind you that Islam is not stuck in the Mosque, it has its own judiciary , financial, social system etc,. it is an ideology in itself and it fits the baseline rquirements of the rukun negara. So if you are against any of this systems than you are against Islam....faham, and the people of Sabah have every right to see Islam in action

      Padam
    5. Anon 8:12,

      PAS sudah lama terlibat dalam politik di Malaysia sejak sebelum merdeka lagi walaupun Malaysia adalah negara berbilang kaum, agama dan bangsa maka dakwaan konon (Quote) pemikiran PAS tidak sesuai dgn Sabah yg berbilang kaum, agama dan bangsa (Unquote) adalah dakwaan karut marut yang tidak masuk akal.

      Bukankah dakwaan karut itu mencerminkan gereja menjadi alat politik parti anti-Islam ?

      Padam
  4. Pas adalah yang terbaik.Jangan prejudis

    BalasPadam
  5. Sabah for sabahan....
    Jangan buat fitnah orang sabah...
    Kristen dan islam disabah sangat aman dan boleh duduk semeja.....jangan buat fitnah tanpa fakta...korang yg dapat dosa tu....

    Sabah for sabahan....memang x ada fakta yg terang tiba2 PAS mahu jadi sebahagian menteri di SABAH...

    Jika pula kita terbalikkan.....parti warisan atau pbs yg ingin jadi sebahagian menteri di kelantan....adakah korang bersetuju??tentu tidak kan....maka dgn itu biarla bercakap atau memberi komen tanpa fakta yg sahih....

    Sebenarnya rakyat sabah sudah lama inginkan kerajaan sabah ini berpisah dengan Malaya....

    Rakyat sabah x kan mati kebuluran pun....sabah kaya dengan sumber alam dan boleh menampung rakyat sabahan .....malahan lebih dari itu...

    Kita tengokla siapa ekonomi yg merundum lepas sabah berpisah dengan malaya....sabah ka atau malaya???

    So,jgn ikut sedap mulut saja tanpa fakta....fikirla....Tuhan bagi otak untuk berfikir...maka,hargailah pemberian itu....

    Jgn fitnah kami disabah....kristen dan islam disabah x pernah ada persengketaan ....PAS jagala kelantan sebaik mungkin....jgn ikut campur urusan SABAH...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bodoh punya Komen. Di sabah ada pengundi PAS. Di kelantan ada pengundi PBS ke? Komen pakai otak la. Sabah Tak Akan maju macam skrg kalau bukan under Malaysia. Sabah Akan jadi macam Borneo Indonesia kalau keluar Malaysia.

      Padam
    2. kau cakap apa bah ini?
      kau pertikai parti PAS atau agama Islam?
      cakap terus teranglah bah...
      janganlah kau batapuk-tapuk lagi.. apa bah pendirian sebenar kau... be gentleman laa.!!

      Padam
    3. Biawak rasis bodoh 5:25 menulis komen seolah-olah Sabah bukan sebahagian dari Msia dan si biawak rasis ini telah menghina perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan dan sistem demokrasi negara ini.

      Hoi biawak rasis bodoh , cukup-cukuplah kamu membodohkan diri kamu sendiri dengan menulis hasutan jahat rasis untuk menegakkan benang basah.

      Komen 5:25 sangat jelas menunjukkan PAS berpotensi untuk berjaya di Sabah menyebabkan puak rasis panik.

      Fakta: Rakyat Malaysia bebas berpolitik di semua negeri dalam Malaysia.

      Padam
  6. pernah menberi atau utarakan kepada warisan jangan biarkan jadikan sabah sebagai negeri mirip trinity olih puak2 tertentu

    BalasPadam
  7. Tulah masalah dgn PAS.. dgn DAP dia taknak kerjasama.. dgn PBS dia nak pulak kerjasama.. takkan tak tau sejarah PBS macamane.. PBS lagi kafir dari DAP.. PBS ni dulu memang nak kristiankan negeri Sabah masa Pairin memerintah.. dgn kebijaksanaan Mahathir dan UMNO akhirnya melayu Islam dapat memerintah semula di Sabah.. cuma sekarang ni persoalannya adalah kenapa Islam Bersatu.. Islam UMNO.. Islam Warisan.. diterima ramai baik yg Islam dan bukan Islam? Hanya Islam PAS yg ramai orang Islam tak suka.. yg bukan Islam lagilah.. ke Islam PAS je yg betul2 Islam?.. atau Islam PAS je yg betul2 bukan Islam?..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Islam hanya satu je iaitu yang berdasarkan Al quran dan hadis. Kalau nak tahu mana satu yang ikut ajaran islam. Suka tak suka itu lah asas Islam

      Padam
    2. RBA ternakan roket sembang lebat babi pun boleh terbang tetapi habuk pun tarak ! Porrahhh...

      RBA tulis komen jahat berunsur fitnah untuk memburuk-burukkan parti Islam kerana RBA tidak basuh berak sangat benci perjuangan parti Islam menegakkan Islam.

      Kita sudah tahu puak evangelis adalah ancaman yang besar terhadap Islam dan umat Islam kerana mereka sangat aktif menyebarkan agama Kristian di seluruh dunia termasuklah negara Msia. Dan sebilangan pemimpin parti kafir harbi roket terdiri dari puak evangelis.

      Jika RBA nak kencing rakyat pun agak-agaklah kerana rakyat sudah tahu RBA kaki kencing.

      Padam
    3. Macam mana kamu kata orang tak suka kepada PAS brader...tiga negeri diperintah oleh PAS...dalam pru 14..PAS mengumpul undi lebih dari 2 juta...jangan buat komen jika kamu jenis buta kayu

      Padam
  8. Tindakan gereja menfitnah dan memburuk-burukkan parti Islam PAS menimbulkan pelbagai persoalan seperti:

    (1) Bukankah ini menunjukkan gereja tidak menghormati hak PAS untuk mengamalkan prinsip demokrasi ?

    (2) Bukankah ini menunjukkan gereja menunjukkan permusuhan terhadap parti Islam dan perjuangan Islam secara aman ?

    (3) Bukankah ini menunjukkan gereja tidak mahu melihat Islam berkembang di Sabah ?

    (4) Bukankah ini menunjukkan gereja takut kehilangan pengaruh jika sebilangan orang Kristian tertarik hati kepada Islam ?

    (5) Bukankah ini menunjukkan gereja menjadi alat kepada parti kafir yang memusuhi Islam, parti Islam dan umat Islam ?

    (6) Bukankah tindakan gereja ini telah menghina perkara 3 (1) Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan dengan jelas bahawa Malaysia adalah negara Islam ?

    Sesungguhnya orang kafir tidak pernah redha terhadap Islam dan umat Islam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Malaysia bukan negara Islam encik oi, agama Islam agama rasmi Malaysia tapi tak bermaksud Malaysia negara Islam lol

      Padam
    2. Perkara 3 (1) Perlembagaan Persekutuan menyatakan Islam adalah agama bagi Persekutuan (Malaysia) yang bererti Malaysia beragama Islam iaitu Malaysia adalah negara Islam.

      Jika Islam adalah agama bagi kamu, maka kamu beragama Islam bukan bermaksud Islam adalah agama rasmi kamu.

      Tidak ada perkataan 'Islam agama rasmi Malaysia' dalam Perkara 3(1) !

      Jika Anon 1:69 nak kencing rakyat pun, agak-agaklah !

      Padam
    3. Pembetulan komen 5:27:

      Jika Anon 1:59 nak kencing rakyat pun, agak-agaklah !

      Padam
    4. Untuk AWANAMA 1:59 PTG ini dari perlembagaan.

      Agama bagi Persekutuan
      3. (1) Islam ialah agama bagi Persekutuan; tetapi agama-agama
      lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana
      bahagian Persekutuan.

      Langsung tak cakap passal rasmi.Encik. Belahar lagi apa agama dalam Islam dan apa itu Persekutuan. Jangan pakai taram je, Malas nak explain sini.

      Padam
  9. Mengatakan pas takde kena mengena dengan Islam samalah bila berkata gereja tiada kena dengan kristian...pemikiran politik sabah untuk sabah menunjukkan mereka spesis rasis...berbeza dgn penduduk di negeri semenanjung yang mana tiada satupun negeri mengaitkan politik negeri terhad utk negeri berkenaan..tindakan gereja adalah satu cara memusuhi Islam dengan menyasarkan PAS sebagai kambing hitam...penduduk sabah dipersilakan ke Kelantan dan Terengganu supaya dakyah pemikiran rakyat tidak dimanipulasi pemikiran jakun yg sempit oleh orang orang politik Sabah yang tidak relevan dengan norma manusia

    BalasPadam

Imej tema oleh A330Pilot. Dikuasakan oleh Blogger.