Header Ads

Header ADS

Speaker DUN Selangor PH Tidak Hormati Identiti Negara


Dewan Undangan Negeri Selangor kecoh pada hari ini bilamana Tuan Speaker YB Ng Suee Lim menegur serta melarang beberapa wakil rakyat dari pembangkang yang berpakaian lengkap Baju Melayu di Sidang DUN Selangor. Alasannya tidak mematuhi kod pemakaian.

Dalam negara dan negeri yang mempunyai identiti kebangsaan yang dipegang bersama oleh seluruh rakyat berbilang kaum sejak merdeka, sikap begini menjadi tanda tanya kepada rakyat. Siapa yang mengurus Negeri Selangor sehingga baju Kebangsaan pun tidak dibenarkan untuk dipakai di Sidang DUN?

Tidak sepatutnya Baju Kebangsaan atau Baju Sut Melayu menjadi sejenis pakaian yang dilarang pemakaiannya di Sidang DUN Selangor. Tidak wajar juga Baju Melayu hanya boleh dipakai pada hari Jumaat sahaja. Sudah menjadi lumrah, baju kebangsaan melangkaui sempadan bangsa seperti Bahasa Malaysia adalah bahasa Melayu, yang akan diguna pakai oleh semua rakyat sebagai lambang kebanggaan dan kenegaraan Malaysia.

Bahkan di Parlimen pun, tiada larangan sedemikian. Asalkan berbaju melayu lengkap atau baju Kebangsaan ianya dibenarkan. Itu simbol yang perlu dijaga oleh semua rakyat terutama pemimpin-pemimpin negara atau negeri yang dipilih oleh rakyat.

Perkara asas begini tidak dapat dijaga dan diuruskan, bagaimana hendak diharapkan perkara yang lebih besar.

Speaker Dewan dari DAP sengaja mewujudkan suasana tidak harmoni. Isu ini bukan hanya berlegar dalam Dewan Negeri Selangor tetapi kini sudah menjadi tanda tanya besar bagi rakyat Selangor apakah ia benar-benar merupakan ketetapan di Dewan Negeri Selangor? Atau hanya sikap prejudis Speaker daripada DAP yang tidak menjaga sensitiviti rakyat?

Us Syarhan Humaizi Halim
Ketua Penerangan PAS Selangor

Datuk Abdul Rahman Bakri
Ketua Penerangan UMNO Selangor

MR : PH kalau boleh nak buang semua indentiti Islam  


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


29 ulasan:

  1. Cina dah mula melampau. Jangan bagi muka.

    BalasPadam
  2. Ini bukan salah cina pada awalnya tapi salah Melayu yg meletakkan cina di Mana cina skrg. Kalau Melayu nak cina jgn melampau batas semua Melayu kena Bersatu di bawah payung Islam. Tanpa Islam Melayu Akan terus di hina oleh cina. Insaflah wahai Melayu.

    BalasPadam
  3. kalau di johor CINA ni kena lempang dengan SULTAN...BERANI KE CINA ni tegur SULTAN SELANGOR berbaju KEBANGSAAN???

    BalasPadam
  4. Kalau tentera dan polis pulak pakai baju melayu waktu bertugas macamana? Boleh ke? Kan baju kebangsaan tu.. takkan tak boleh kot.. macamane pulak jururawat pakai baju kurung waktu bertugas? Kan baju kebangsaan tu? Sepatutnya pemain bolasepak negara juga dibenarkan pakai baju melayu waktu bermain.. kan baju kebangsaan tu.. semua nak salahkan bangsa lain.. melayu je terbaik kat dunia.. dah macam yahudi perangai.. dah peraturan ikut je la.. bukan dia suruh bukak aurat pun.. tulah jadi bila laungan nak pertahankan agama tapi dihati sebenarnya nak pertahankan bangsa.. agama suruh tutup aurat je.. Endorgan takde pun pakai serban jubah tapi amerika dan Israel gerun je.. kalau nak sgt pemimpin2 melayu ni boleh bincang balik utk tukar peraturan tu.. peraturan berpakaian tu bukan cina tu yg buat.. tapi semua pemimpin bersetuju dgn peraturan tu.. sebelum ni takde plak isu.. saje nak mainkan sentimen supaya melayu2 totok ni melompat meroyan.. kalau kat johor cina tu kene lempang nanti kat akhirat sultan tu pulak kene lempang.. kene ingat identiti berpakaian cara Islam ialah menutup aurat.. tu je.. yg lain tu sunnah... nak ikut dapat pahala.. tak ikut berdosa.. tapi takde plak dgr cerita nabi pakai baju melayu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ini ulasan paling bodph dalam sejarah mindarakyat

      Padam
    2. Kita merasa kagum melihat puak RBA lembam ternakan roket cuba berlagak pandai dengan menulis komen 12:05 bodoh berlapis-lapis untuk membodohkan rakyat tetapi malangnya komen tersebut mendedahkan kebodohan melampau puak RBA roket yang berjaya mengalahkan lembu.

      Nampaknya puak RBA roket hanya layak menjadi anjing @ barua penjajah British sahaja kerana mereka membela dan mempromosi kot dan necktie di negara ini kerana mereka fikir negara ini mempunyai iklim sejuk sama seperti England.

      Kita mahu bertanya pada puak RBA roket, adakah kot dan necktie merupakan pakaian tradisional di negara China sejak dinasti Manchu, dinasti Ming dll ??? Jawapannya TIDAK !

      Sebaliknya, pemakaian baju Melayu di Tanah Melayu telah diamalkan sejak beratus tahun dahulu atau mungkin 1000 tahun dahulu.

      Sebagai contoh, pemakaian Baju Melayu telah berkuat kuasa sewaktu pemerintahan Sultan Muhammad Shah, Melaka (1424-1444).

      Baju Melayu juga merupakan pakaian rasmi Malaysia. Ini bererti puak ultra rasis RBA roket telah menghina negara kita dengan menghina baju Melayu.

      Bukankah tindakan anjing roket ini mencerminkan niat jahat roket untuk melakukan provokasi terhadap kaum Melayu Islam ?

      Padam
    3. melantun lantun betui nooo tahap kebodohan hang ni dalam berkomen..

      Padam
    4. RBA rasis 12:05 ternakan puak kafir harbi roket telah membuat hasutan perkauman yang jahat dengan sengaja menghina, menfitnah dan memburuk-burukkan kaum Melayu Islam.

      Padam
  5. kat UM sekarang telah mula fahaman kominis menyelusop kedalam kempus2 dan fakulti2, sekarang dewan sidang Undangan Negeri Selangor pula diselusopi olih fahaman kominis, pdrm dan kdn harap jangan pandang ringan

    BalasPadam
  6. Mulai Isnin dpn, aku nk msk kje pakai bju melayu jgk la. Kje pejabat, apa adahal...

    BalasPadam
  7. Org kg aku lg best. Kje noreh getah. Hari2 masuk kebun menoreh pakai baju melayu

    BalasPadam
  8. Ckp dgn lembu2 ternakan, bila2 pn xkan menang..

    BalasPadam
  9. Org kampung aku lagi best, pegi sawah main Lumpur pakai baju kot dgn necktie lagi. Hari2 tukar baju kot, yang kotor, buang je atau buat lap kaki.

    BalasPadam
  10. Biarlah mereka pakai baju melayu, kita tengok sampai bila mereka nak pakai, mereka ni hanya nak buat isu perkauman serta kebencian, sudah tak ada idea. Manusia ni kalau di larang itu yang dia nak buat, tapi kalau di suruh dia tak nak buat. bagi saya biarkan mereka tak payah nak layan puak puak yang konon konon berjuang untuk melayu ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. 8.24, biarlah mrk nak larang pakai baju melayu. Kalau tak larang, nti kena marah oleh puak mata sepet dapigs. Kita ikut je la kata2 dapigs. Kalau tidak, nti tak dapat undi. Kalau puak dapigs pakai baju melayu, nti nampak kemelayuan sikit. Senanglah sikit nak cucuk hidung. Kita pakat dgn apek dapigs pakai baju melayu masa Hari Raya nti.

      Padam
  11. Aku keje kilang melayu. Bos pun melayu. Tp bos x bagi pakai baju melayu. Dia suruh pakai baju operator. So kira bos aku ni anti baju kebangsaan ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apakah kaitan baju Melayu kilang dengan baju Melayu DUN ?

      Padam
    2. Adakah DUN penuh dengan mesin sama seperti kilang RBA ?

      Jika RBA nak tulis komen bodoh pun agak-agaklah, simpan sedikit kebodohan untuk keturunan RBA.

      Padam
    3. Lembu2 ternakan pas mana tau kod etika pakaian. Camtu, suruh je mudin wajibkan suma org pakai baju melayu dlm parlimen. Dia sendiri pakai baju kot mcm kapir mat saleh.

      Padam
    4. RBA 10:06 menulis komen rasis menghina dan memaki hamun umat Islam jelas membuktikan puak RBA dan tuan kafir harbi mereka adalah puak ultra-rasis yang bersikap seperti parasit yang sangat menjijikkan di negara Islam.

      Padam
  12. Benda dah ditulis..hari jumaat pemakaiyan buju melayu lengkap..itu pon tak paham..

    BalasPadam
  13. Inilah satu faktur umat melayu mesti bersatu...kini baru sedar, PH adalah pilihan yg silap oleh umat nelayu...

    PN mesti dipertahankan dlm pru akan datang ini...melayu mestu berstu utk melayu...tiada sebab nelayu dipimpin oleh kaum india, cina yg terlalu rasist pd kaum mereka...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Xyah tgk PH la. Ni PN pun tgh goyang. Mudin tgh mintak nyawa. Puak dlm PN sndri pun x sokong dia. Agong pun x sokong darurat dia..harapkan lembu2 ternakan je la..

      Padam
    2. RBA ternakan puak kafir harbi roket sedang melaga-lagakan parti-parti Melayu dalam PN supaya kaum Melayu menjadi sangat lemah dan puak kafir harbi roket boleh berkuasa semula untuk menindas Islam dan umat Islam.

      Cukuplah 22 bulan !!!!

      Padam
  14. Babi sial punye tokong bodoh
    Cina babi
    Sepet sial
    Keturunan babi
    Mk anjing bapak babi
    Perangai mcm setan jin bodoh
    Babi ngan cina serupa
    Babi punye kaum
    Bodoh punye melayu sel sokong kapir babi nie
    Bodoh mcm x de otak melayu sel sial bodoh
    Mk ko babi bpak ko setan
    Sial ko cina babi haramjadah
    Berambos ko dri tanah melayu nie eahai bangsa babi
    Bangsa oku, pengolom konek british,pembasoh jubo british
    Sial punye cina sepet berak x basoh
    Keturunan babi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Baboon adalah RBA ternakan puak kafir harbi roket yang menggunakan reverse psychology untuk mempengaruhi orang ramai menyokong puak kafir harbi roket dan membenci kaum Melayu Islam.

      Umat Islam perlu berhati-hati supaya tidak masuk ke dalam perangkap RBA.

      Padam
  15. Lnkali kalo nk pegi ofis ke meeting ke, pakai la baju melayu. Klau boss halau atau suruh tukar baju, cakaplah depa anti islam. Itu pun xphm ke?

    BalasPadam
  16. Awanama
    Babi punye org
    Ko penjilat jubo apek
    Bodoh mcm x de jubo
    Seyan ko awanama
    Puihhhh

    BalasPadam
  17. Dah semua marah melayu pakai baju melayu..senang ja...geng melayu ph tolong ajak geng cina ph pakai baju melayu and ajak puasa sunat dan pi la buka posa kat tokong -selesai..

    BalasPadam

Imej tema oleh A330Pilot. Dikuasakan oleh Blogger.