Header Ads

ads header

Flash News

Sunnah yang diabaikan - turun sujud setelah imam letak dahi tempat sujud


Makmum tidak turun sujud melainkan imam telah meletakkan dahinya di tempat sujud. Ramai di kalangan kita yang solat berjamaah mengabaikan sunnah ini. boleh dikatakan 95% turun serentak dengan imam untuk sujud sedangkan para sahabat r.a yang bersolat di belakang Nabi ‎ﷺ tidak turun sujud melainkan Baginda saw telah meletakkan dahinya di tempat sujud sebagaimana hadis riwayat Imam Muslim:

عن البراء بن عازب
كانوا يصلون مع رسول الله صلى الله عليه وسلم ، فإذا ركع ركعوا ، و إذا قال : ” سمع الله لمن حمده ” لم يزالوا قياما حتى يروه قد وضع وجهه ( و في لفظ : جبهته ) في الأرض ، ثم يتبعونه.
daripada al Barra’ bin Azib r.a : Para sahabat bersolat bersama Rasulullah ﷺ, apabila Baginda ‎ﷺ telah ruku’, mereka pun ruku’. bila Baginda berkata : samiallahu liman hamidah, mereka kekal berdiri sehinggalah mereka melihat Nabi ‎ﷺ meletakkan dahinya di lantai kemudian baru mereka mengikutinya. [Imam Muslim ]




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan