Header Ads

ads header

Flash News

Sebelum Ini UMNO, kini Dap jelaskan alasan kenapa kerjasama Umno di Perak


Sebelum ini UMNO memberi alasan kononnya PN tak bersama membentuk kerajaan Perak, dan UMNO hanya ada 25 Adun sahaja. UMNO salahkan PAS kerana tak masuk campur pembentukan kerajaan setelah akar umbi UMNO kelihatan marah disebabkan tindakan UMNO membelakangi MN menyebabkan cybertropper UMNO dan PAS berperang dimedia sosial. Malah ada wujud group telegram PAS+PPBM Tolak UMNO.

Ini sangat merugikan UMNO kata pakar strategi UMNO untuk PRU-15 nanti.

Kini DAP pula menghadapi masalah yang sama berdepan kecaman daripada akar umbi dan rakan PH.

Berdepan kritikan penyokong akar umbi, Pengerusi DAP Perak, Nga Kor Ming menulis surat terbuka dalam bahasa Cina yang menjelaskan keputusannya untuk membuka rundingan dengan Umno mengenai kemungkinan pembentukan kerajaan Perak.

Timbalan Setiausaha Agung DAP itu mengakui bahawa dia telah menerima banyak mesej sokongan serta kritikan setelah mengumumkan bahawa DAP terbuka untuk bekerjasama dengan Umno di negeri itu.

Dia juga memberi jaminan bahawa sekiranya kerajaan Umno-Pakatan Harapan (PH) ditubuhkan di Perak, dia tidak akan memegang sebarang jawatan dalam kerajaan negeri yang baru itu.

Nga, yang juga Adun Aulong Perak dan Ahli Parlimen Teluk Intan menekankan bahawa sebarang kerjasama dengan Umno akan bersyarat dan mesti berdasarkan keadilan, pentadbiran yang baik dan pelbagai budaya.

Menjelaskan keputusannya untuk membuka rundingan, Nga mengatakan 25 kerusi yang dipegang oleh Umno dan 24 kerusi pada PH akan memberi kerajaan baru lebih dari dua pertiga majoriti di Dewan Undangan Negeri yang dianggotai 59 Adun.

"Ini akan mewujudkan pemerintahan yang kuat dan stabil," katanya, sambil menambah bahawa ia juga akan menyelesaikan masalah lompat parti.

Nga mengatakan, dengan PAS menunjukkan bahawa ia tidak akan mengambil bahagian dalam kerajaan negari baru yang cuba dibentuk oleh Umno, ia akan menjauhkan "ekstremisme".

Dia menambah bahawa kerjasama Umno-PH di Perak juga akan membawa kepada kerajaan negeri yang lebih berbilang kaum.

"Ini sangat mustahak, jika dibandingkan dengan Perikatan Nasional yang mono-etnik dan mono-agama.

"Selain memastikan kestabilan, ia juga dapat mencegah kerajaan negeri dijadikan tebusan oleh 'ekstremisme populis' PAS, yang merupakan ancaman terhadap kepelbagaian dan semangat sekular serta pluralistik Perlembagaan Persekutuan," katanya .

Nga menambah bahawa jika Umno dan PH bekerjasama, ia dapat meneutralkan momokan bahawa DAP sebagai anti-Melayu dan anti-Islam, yang juga akan membantu hubungan antara kaum.

Selain itu, katanya, jika kerjasama Umno-PH menjadi kenyataan, PH akan menegaskan bahawa menteri besar yang baru perlu melalui undi keyakinan di DUN terlebih dahulu.

Ini akan mengelakkan anggapan bahawa ia adalah kerajaan pintu belakang dan menetapkan keutamaan untuk amalan demokrasi yang tepat.

Nga, yang merupakan mantan timbalan speaker Dewan Rakyat, menambah bahawa jika pakatan ini berjaya di Perak, ia juga boleh mempengaruhi seluruh negara.

"Rundingan masih berjalan tetapi jika kerajaan (Umno-PH) berjaya dibentuk, saya tidak akan menerima sebarang kedudukan dalam pemerintahan negeri," katanya.

Setelah Nga mengumumkan rundingan mengenai kemungkinan menjalin kerjasama dengan Umno, Adun Pokok Assam dari DAP, Leow Thye Yih membidas keputusan itu, dan menegaskan tidak akan menyokong menteri besar Umno.



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


9 ulasan:

  1. Umno perlu berhati2 dgn pelawaan ini..sekiranya tidak ada sesuatu kepentingan utk mereka sudah tentu mereka tdk menghulurkan tangan..fikrlah semasaknya wahai umno akan perkara yg tersirat supaya tidak terjerat dgn permainan musuh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Elok jugak UMNO dan PH bersama sebagai kerajaan di Perak - Penyamun x Penyangak. Ngam kan...Masing masing langgar dasar parti masing masing demi alasan nak dapat Kerajaan negeri yang kukuh.

      Padam
  2. Siapakah yang selama ini menggelarkan puak keris telanjang sebagai perompak, penyamun , kaki rasuah, penipu, rasis, kaki betina dll jika bukan puak kafir harbi roket dan khadam liberalnya ???

    Siapakah yang selama ini telah menggelarkan puak roket dan khadam liberal sebagai puak rasis, musuh Melayu, musuh Islam, komunis, penipu, puak kencing rakyat, puak pelingkup tabung umat Islam, penjual aset negara dll jika bukan puak keris telanjang ?

    Sekarang puak-puak wayang opera ini sedang sibuk menjilat ludah, kahak dan muntah masing-masing sebaik sahaja mereka main kayu tiga dengan menjalinkan skandal kasih sayang haram yang sangat menjijikkan dan meloyakan.

    Slogan puak keris telanjang konon mereka adalah pejuwang yang membela kaum Melayu telah ke laut kerana agenda peribadi dan agenda gila kuasa adalah keutamaan no 1, 2, 3, 4 ...... !

    Maka kita tidak terkejut melihat ramai orang Melayu masih hidup miskin walaupun negera telah lama merdeka sedangkan kroni kafir puak keris telanjang menjadi semakin kaya raya.

    Malang bagi puak keris telanjang, kroni kafirnya pula mengkhianati puak keris telanjang dengan menyokong dan mengundi parti kafir harbi roket dan menjadi kroni KERA jaan Pee H pula.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ameno dan dapig serta konco konconya sedang menjalin cinta dan sedang berpakat untuk tidur dalam satu khemah dengan musuh ketat tradisi,tetapi mereka mengalih isu dengan menuduh lebai mandi dua kolam .Tuduhan mandi dua kolam ini juga langsung tidak masuk akal kerana umno,pas dan pbpm berada dalam satu kolam yang sama tapi yang sebenarnya ameno perak dengan restu pemimpinnya yang diketahui umum teruk akhlaknya telah bertindak keluar dari kolam pn dan mengajak musuh untuk mandi dalam kolam lain pula. Awas.. Keris telanjang sedang kencing orang melayu dan dapig pula kencing sedang cina .

      Padam
  3. kami amat pelik senario PERAK...bila semua ADUN UMNO sangat bersetuju dn menyatakan sokongan TIDAK belah bahagi demi setiakawan muafakat semasa Ahmad Faizal DILANTIK MB pada Mac lalu wpun miliki 25ADUN. tetapi kerana kononya ada tidak puashati dn kesalahan dlm tempoh 2tahun pada Ahmad Faizal patut dipecat...Bagaimana dgn kes Nizar Jamaludin tanpa kesalahan jelas yang dirampas oleh Najib dn sekutunya 2009..kesalahan 60 tahun boleh dilupakan sama sekali...tuding jari Anwar kemaruk dan GILA KUASA...Tapi akhirnya???rakyat akan lihat benarkah No DAP dn NO Anwar berlaku di PERAK...Benarlah putarbelit menipu khianat tidak amanah adalah sifat2 MUNAFIKUN

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dari mula lagi bila UMNO dan PAS nak bersama, aku tak pernah setuju sbb UMNO hanya nak mempergunakan PAS shj demi survival mereka. UMNO tak pernah ikhlas dlm setiap hubungan walaupun PAS sebenarnya yg lebih nampak keikhlasannya. Betul kata arwah Nik Aziz - jgn berkawan dgn UMNO. PAS tak perlu bimbang kalau keluar dari Muafakat Nasional sbb ramai rakyat dah nampak keikhlasan PAS jika menjadi kerajaan. Biar lambat, asal kekal.
      Pemimpin PAS pula cair bila UMNO ayat nak jaga melayu,ugama, raja raja,hak melayu etc.
      Biarlah PAS bersama BERSATU shj. Sepatutnya nya dlm Muafakat Nasional, PAS yg mesti jadi Abang Long. Ni tak, hari hari Umno dok menyerlahkan sikap Belanda mereka.
      PAS mesti buat sesuatu....

      Padam
  4. Jangan terperanjat bila kelak ramai rakyat TIDAK MENGUNDI PRU 15 AKU juga...kerana gelagat ahli2 poltik dn kepartian yang bercakaran berdendam benci membenci cantas mencantas menipu tidak amanah TAPI kononya demi kepentingan RAKYAT...SAYA ULANG bahawa SUARA RAKYAT SUARA KERAMAT..Disamping covid yg merebak.

    BalasPadam
  5. U M N O menuju KEHANCURAN MORAL dan IMEJ DIRI sebelum PRU 15...HEMPEDU dan JADAM akan menjadi WADAH PERJUANGAN yang TERPAKSA DITELAN OLEH MP UMNO SELEPAS INI...BERLAJARLAH WAHAI MP UMNO untuk menelan HEMPEDU dan JADAM selepas PRU 15 nanti..!!!

    BalasPadam
  6. Awai2 dap dah kutuk pas.dan islam

    BalasPadam