Header Ads

ads header

Flash News

Jack Ma muncul kembali selepas 'hilang' tiga bulan


BEIJING:
Jack Ma muncul semula buat pertama kali sejak kerajaan China mengambil tindakan tegas terhadap empayar perniagaannya hampir tiga bulan lalu.

Beliau muncul dalam video siaran langsung yang melonjakkan saham Alibaba Group Holding Ltd, namun menimbulkan banyak pertanyaan yang belum terjawab mengenai nasib jutawan itu.

Ma bercakap ringkas pada Rabu ketika acara tahunan anjurannya untuk mengiktiraf guru luar bandar.

Dalam satu video acara yang diedarkan secara dalam talian, usahawan paling terkenal di China itu dapat dilihat mengunjungi sekolah rendah di kampung halamannya di Hangzhou.

Ma, yang tidak kelihatan di mata umum sejak pengawal selia menangguhkan tawaran awam permulaan (IPO) syarikat fintechnya, Ant Group Co, memberitahu guru bahawa beliau akan menghabiskan lebih banyak masa untuk melakukan kerja amal.

Beliau tidak pula menyebut hubungannya dengan Beijing.

Ant mengesahkan kesahihan video itu tetapi enggan mengulas lebih lanjut.

Saham Alibaba, syarikat gergasi e-dagang yang diasaskan secara bersama oleh Ma dan memiliki kira-kira satu pertiga Ant, meningkat sebanyak 11 peratus di Hong Kong.

Spekulasi mengenai keberadaan Ma dan kedudukannya dengan Presiden China, Xi Jinping telah mencapai tahap memuncak beberapa minggu terakhir, setelah pengawal selia mengarahkan Ant untuk merombak perniagaannya dan memulakan siasatan anti-monopoli terhadap Alibaba.

Tindakan tegas Beijing itu diikuti oleh ucapan Ma pada Oktober, yang mana beliau mengkritik pengawal selia China dan pemberi pinjaman milik negara itu.

Kenyataan Ma pada Rabu kedengaran nada jauh berbeza, sejajar dengan tema yang digemari Parti Komunis yang memerintah.

Beliau bercakap mengenai pentingnya menghidupkan kembali kawasan pedalaman China dan merapatkan jurang pendapatan dengan mendorong kembalinya bakat muda ke kawasan luar bandar.

"Baru-baru ini, saya dan rakan mengkaji dan berfikir. Kami membuat ketetapan yang lebih tegas untuk mengabdikan diri kepada kerja amal pendidikan," kata Ma dalam video, yang pertama kali disiarkan secara dalam talian oleh blog tempatan.

"Bekerja keras untuk memperkasakan desa dan kesejahteraan bersama adalah tanggungjawab untuk generasi ahli perniagaan," katanya.

Walaupun keberadaan Ma masih belum jelas, kemunculannya di forum awam itu dapat membantu menamatkan beberapa khabar angin mengenai nasibnya.

Ma tidak kelihatan di peringkat umum sejak pengawal selia pada November membatalkan IPO Ant AS$35 bilion, memperketat peraturan fintech dan melancarkan siasatan berasingan terhadap Alibaba, semuanya dalam tempoh beberapa minggu.

"Kemunculan semula Jack Ma yang tidak dijangka, sama seperti kehilangan beliau secara tiba-tiba sebelumnya, mungkin adalah tanda bahawa hubungannya dengan pihak berkuasa Beijing sudah stabil," kata Pengarah Urusan Kaiyuan Capital di Hong Kong, Brock Silvers. - Bloomberg





Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan