Header Ads

ads header

Flash News

Kenapa tak kritik 7 negeri tanpa Thaipusam, soal pembantu MB


ALOR SETAR:
Seorang pembantu Menteri Besar Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor mempertikaikan kenapa pengkritik keputusan Kedah tidak mengisytiharkan Thaipusam sebagai cuti peristiwa tahun ini, tidak menyasarkan tujuh negeri lain yang belum menjadikan perayaan itu sebagai cuti peristiwa.

Setiausaha Politik Sanusi, Afnan Hamimi Taib Azamudden berkata, pengkritik gagal memahami Kedah membuat keputusan itu atas faktor kesihatan awam dan perintah kawalan pergerakan (PKP).

“Maka semua perayaan tidak disambut, termasuk CNY (Tahun Baru Cina). Hari raya puasa pun belum tentu dapat disambut, jika PKP masih dilaksanakan.

“Cuti peristiwa tak diberi kerana memang rakyat sudah ‘bercuti’ apabila kebanyakan mereka bekerja dari rumah ketika PKP. Ada sebilangan yang bekerja di tempat kerja, terutamanya kumpulan ‘frontliners’.

“Soalnya, kenapa pihak itu tidak serang kerajaan negeri Pahang, Perlis, Kelantan, Terengganu, Melaka, Sabah dan Sarawak (kerana tidak menyenaraikan Thaipusam untuk cuti peristiwa)?” soal Afnan.

Katanya, jumlah cuti peristiwa yang diluluskan negeri adalah “terhad” dan terpulang kepada mesyuarat Exco Kedah untuk meluluskannya.

Beliau mengulangi kerajaan Kedah tidak mendiskriminasi penganut Hindu.

Beliau turut mempersoalkan kenapa kritikan tidak timbul pada zaman pentadbiran Barisan Nasional yang tidak mengisytiharkan Thaipusam sebagai cuti peristiwa.

Afnan berkata, kaum India di Kedah terdiri daripada 6.8% dan penganut Hindu boleh menyambut Thaipusam di rumah serta menyertai upacara sembahyang di kuil berdasarkan SOP ditetapkan pihak berkuasa.

Sanusi dikritik M Saravanan daripada MIC dan P Ramasamy daripada DAP selepas mengumumkan cuti untuk sambutan perayaan Thaipusam dibatalkan kerana negara di bawah PKP.

Thaipusam jatuh pada 28 Jan ini.





Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


21 ulasan:

  1. Dalam ayat 118 surah Ali Imran Allah SWT telah berfirman:

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِّن دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ ۚ

    Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang yang bukan dari kalangan kamu menjadi "orang dalam" (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti-henti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telahpun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulutnya, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi.”

    Rujuk Al-Tafsir al-Munir (3/199)

    Semua umat Islam perlu membaca, memahami dan menghayati ayat Al-Qur'an ini supaya umat Islam selamat dari penipuan, keburukan dan kejahatan musuh Islam yang sangat memusuhi Islam dan umat Islam secara rahsia atau terbuka.

    Cukuplah 22 bulan agama Islam dihina dan hak umat Islam dinafikan !!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Blh share link bukti kat sini yg mengatakan agama islam dihina dan hak umat islam dinafikan selama 22 bln??

      Padam
    2. ini jenis bangsat yg taksub kafir harbi. buta mata hati tak dpt menilai.

      Padam
    3. Yang masih pekak badak la yang duk tanya minta bukti bila islam di hina semasa 22 bulan..?hang x penah ambik tau atau hang x tau..?taksub ph hang nie

      Padam
    4. Kita dah tau puak puak ni memang tunggu peluang untuk menjatuhkan kita, kenalah buat keputusan dengan penuh hikmah. Berhati hati lah. Sepatutnya dah jangka ini akan berlaku. Politik ni ilmu persepsi.

      Padam
    5. Mintak bukti pun kena maki..kah355x!
      Mmg biol kalo nak berhujah dgn babi2 Pas..

      Padam
    6. Barua Pee H dan RBA roket adalah serangga perosak yang tidak bermoral yang layak tinggal di zaman batu sahaja kerana mereka suka memaki hamun orang ramai yang tidak bersetuju dengan komen mereka. Mereka adalah penyokong komunis yang bersikap anti-demokrasi.

      Sebenarnya gelaran 'babi2' ini telah kembali semula kepada barua Pee H dan RBA roket sendiri kerana ahli dan penyokong Pas adalah manusia bukan babi.

      Inilah akibat barua dan RBA suka menyondol dedak cap roket.

      Padam
  2. Kaum India paling minoriti, Tak berapa kerat dikedah...,usah layan sangat hingga merekà Naik kepala...
    Saolah Malaysia ini mereka yg berkuasa..

    BalasPadam
  3. adakah singapura dan indonesia memberi cuti umum hari Thaipusam, janganlah minta berlebihan yang tak sepatutnya. puak2 desparado jangan ambil kesempatan untuk merai simpati buta, celeklah sikit

    BalasPadam
  4. Di waktu rejim hindu pimpinan modi memerintah negeri dan negara India, agama Islam dihina dan umat Islam ditindas, disiksa, dirogol atau dibunuh dan masjid, kampung, kedai dan rumah umat Islam diserang dan dimusnahkan atau dibakar oleh puak pengganas, sami dan puak pelampau hindu dengan hasutan dan sokongan pihak berkuasa.

    Mengapa puak hindu di negara kita seolah-olah diam membisu tidak membantah atau mengutuk kezaliman rejim modi di India ?

    Bukankah segelintir dari mereka sanggup menjadi jurucakap @ barua rejim modi dengan menghasut rakyat membenci pendakwah Islam seperti Dr Zakir Naik dan dakwah Islam dan cuba menghalang dakwah Islam dengan mendesak kerajaan Msia menyerahkan Dr Zakir Naik kepada rejim modi yang bersikap ultra-rasis terhadap agama Islam dan umat Islam ?

    Keputusan Kedah tidak mengisytiharkan Thaipusam sebagai cuti peristiwa tahun ini adalah keputusan yang bijaksana untuk mengawal dan mencegah wabak covid-19 yang sedang mengancam nyawa rakyat di Kedah dan di seluruh negara.

    Malangnya masih terdapat sebilangan pemimpin bodoh berlapis-lapis tidak peduli tentang keselamatan rakyat kerana mereka menjadikan usaha mencegah covid-19 ini sebagai isu politik untuk memenuhi kehendak nafsu serakah dan agenda peribadi mereka sendiri yang bertujuan untuk menggulingkan kerajaan negeri dan kerajaan persekutuan. Sepatutnya mereka tinggal di hutan Amazon berkawan dengan monyet.

    BalasPadam
  5. perarakan keagamaan termasuk Thaipusam, mesyuarat, seminar, kursus dan sukan berkumpulan adalah TIDAK DIBENARKAN sama sekali....MIC dalam kerajaan mahu LANGGAR ARAHAN PKP 20

    KHAS utk Awanama BABI KAH 355X mana suaramu BABI KHINZIR bila ada PenTAKSUB LTTE DAN menghalau ZAKIR NAIK diNEGARA INI...memang patut kamu diMAKI BABI

    BalasPadam
  6. Cuti Negeri
    2021 28 Jan Khamis Hari Thaipusam Johor, Kuala Lumpur, N.
    Sembilan, Pulau Pinang, Perak,
    Putrajaya & Selangor KENAPA NAK SALAHKAN MB KEDAH?????

    BalasPadam
  7. Bukankah kerajaan negeri Pahang, Perlis, Kelantan, Terengganu, Melaka, Sabah dan Sarawak tidak menyenaraikan Thaipusam untuk cuti peristiwa? KENAPA RBA rasis bodoh berlapis-lapis sibuk NAK SALAHKAN MB KEDAH sahaja?

    Hoi RBA , yang mana lebih penting keselamatan rakyat atau Thaipusam ??

    BalasPadam
  8. MEREKA menyalak kerana sebelum ini seorang Presiden UMNO akan bersama meraikan di Batu cave saban tahun

    BalasPadam
  9. Kami sokong tindakan mb kedah yang berpegang kepada undang undang dan tidak mementingkan populis.Abaikanlah salakan anjing anjing RBA dan mic kerana mic sendiri tidak populis di kalangan pengundi India

    BalasPadam
  10. Cadangan untuk mb kedah bagi meredakan isu ini. Berilah semua penganut hindu yang didalam sektor awam cuti keagamaan untuk taipusam tu. Yang beragama lain kerja lah seperti biasa. Sektor swasta pula biarlah majikan masing masing punya budi bicara.

    BalasPadam
    Balasan
    1. P. Ramasamy menjelaskan, pendirian itu diputuskan selaras dengan keputusan kerajaan negeri Pulau Pinang yang tidak mahu sebarang upacara yang memerlukan rakyat berkumpul atas faktor keselamatan bagi mengawal penularan wabak COVID-19.
      backup_ads
      Ramasamy menegaskan, keselamatan rakyat khususnya penganut Hindu menjadi keutamaan pihaknya buat masa ini kerana kes jangkitan pandemik COVID-19 masih tinggi.
      Bagaimanapun, jelas beliau, penganut Hindu tetap boleh menyambut perayaan tersebut di rumah masing-masing sesuai dengan situasi semasa.

      INILAH LIDAH KELING dan KONCO2NYA...SEMINGGU HENTAM MB KEDAH...AKHIRNYA BATALKAN JUGA TAKUT MAMPUS DITELAN DEWA covid....porahhh

      Padam
  11. KELING KELING MIC DAN DAP kutuk KEDAH juara perpecahan hilang sokongan keling tiada semangat harmoni dan perpaduan ISLAM melampau RASIS...AKHIRNYA MENELAN MUNTAH BERAK mereka sendiri.

    BalasPadam
  12. benar pepatah lama jika JUMPA ular dan KELING..Bunuh KELING dulu

    BalasPadam
  13. benar pepatah lama JUMPA ular dan KELING..bUNUH KELING dulu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tepat sekali pepatah orang tua2cdahulu...
      Mereka2 keling tu cuba nk huru harakan negeri kedah sj. Macam LTTE juga sifatnya. Jgn dilayan golongan ini. Bagi betis nakkan paha pula. Dah diberi duduk dalam negara ini dgn aman cuba pula mnta itu ini mcm negara tok nenek moyang mereka...

      Padam