Header Ads

ads header

Flash News

Kerajaan akan hantar ustaz bimbing Bajau Laut diislamkan Ebit Lew



Kerajaan akan menghantar ustaz bertauliah dan berkaliber ke Sabah bagi membimbing komuniti Bajau Laut yang baru mengucap dua kalimah syahadah diajarkan aktivis serta pendakwah terkenal, Ebit Lew.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Ahmad Marzuk Shaary, berkata kerajaan memang sentiasa memberi bantuan dan bimbingan setiap kali ada pihak yang baru memeluk Islam.

“Setiap kali adanya orang masuk Islam, kita akan hantar penggerak ataupun petugas dakwah untuk kita bimbing, contohnya (untuk) masyarakat Orang Asli.

“Kita ada penggerak iaitu ustaz bertauliah dan berkaliber untuk terus berada dengan kelompok berkenaan (untuk memberikan bimbingan), termasuk juga di Sabah, penduduk Bajau Laut itu.

"Kerajaan akan bantu dari aspek bimbingan keagamaan untuk memahami secara mendalam berhubung Islam,” katanya kepada pemberita selepas menyampaikan bantuan Tabung Musaadah Covid-19 Jakim-Yayasan Waqaf Malaysia (YWM) di Hospital Tumpat, Kelantan, hari ini.

Ahli parlimen Pengkalan Chepa itu berkata demikian sebagai mengulas pengislaman lebih 150 orang penduduk Bajau Laut di Semporna, Sabah semalam.

Ia diketahui ramai selepas Lew menceritakan pengalamannya di situ.

"Ya Allah menangis saya hari ini gembira. Seramai 157 orang mengucap syahadah. Satu kampung memeluk Islam petang ini.

"Semuanya dengan rela tanpa paksaan memeluk Islam. Mereka tiada kepercayaan agama. Dari suku Bajau Laut Semporna Sabah atau digelar gipsi laut.

"Mereka tinggal dalam bot atau pondok kecil atas laut," katanya di media sosial. Turut disertakan klip video dia mengucapkan kalimah syahadah dan diikuti penduduk Bajau Laut terbabit.

Risiko kematian tinggi

Tambah Lew, ketika berada di Semporna Sabah pada awalnya, dia ditanya oleh beberapa penduduk berhubung kewujudan Tuhan.

Sebak dengan pertanyaan itu, Lew berkata, melalui bantuan penterjamah dia bertanya sama ada penduduk terbabit pernah menjelaskan apa-apa hal berkaitan agama.

"Mereka jawab: tiada, kami tak tahu. Tolong bagitahu kami.

"Saya terus sebak. Saya kumpulkan semua dikeliling bot tadi. Mereka semua terus percaya. Saya ajar mereka syahadah. Inilah hari paling sedih gembira dalam hidup saya. Terima kasih Allah," ceritanya.




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan