Header Ads

ads header

Flash News

Lepas Najib, DAP pula bangkitkan isu PM tak pakai pelitup muka


Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng mempersoalkan apakah tindakan akan diambil terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin kerana tidak memakai pelitup dalam satu majlis di sebuah hotel di Johor, Kelmarin.

Lim membandingkan apa yang berlaku dengan kes seorang “rakyat biasa” di Kerian, Perak yang dikompaun RM10,000 kerana tidak memakai pelitup muka dengan betul.

"Kementerian Kesihatan tidak memberi sebarang maklum balas terhadap kompaun melampau RM10,000 yang berlaku dalam masyarakat luar bandar ini.

“Adakah tindakan dan kompaun serupa akan dikenakan terhadap Muhyiddin kerana gagal memakai pelitup muka?” katanya sambil menyifatkan perkara itu sebagai “antara dua darjat”.

Lim Guan Eng 

Lim merujuk kepada beberapa gambar disiarkan media menunjukkan Muhyiddin tiba di Hotel Zenith di Johor pada 31 Mac untuk mempengerusikan mesyuarat Bersatu Johor dan Perikatan Nasional Johor.

Dalam foto tersebut, Muhyiddin dilihat satu-satunya individu yang tidak memakai pelitup muka ketika melalui hotel berkenaan.

Malaysiakini telah menghubungi pejabat perdana menteri untuk mendapatkan komen dan sedang menunggu jawapan.

Pemakaian pelitup muka di tempat awam diwajibkan sejak 1 Ogos tahun lalu.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Takiyuddin Hassan berkata individu yang ingkar boleh dikenakan denda RM1,500 dengan jumlah maksimum RM10,000.

Muhyiddin menerima dos kedua vaksin Covid-19 Pfizer dan BioNTech pada 17 Mac, setelah dos pertama diterimanya tiga minggu sebelum itu.

Menteri Penyelaras Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaaan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar dan Ketua Pengarah Kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah sebelum ini memberitahu individu yang telah menerima vaksin perlu tetap mematuhi prosedur operasi standard (SOP) Covid-19.

Mengulas lanjut, Lim berkata selain permohonan maaf Muhyiddin juga perlu didenda kerana gagal memimpin dengan teladan.

"Tidak ada keraguan lagi bahawa di antara salah satu sebab kegagalan pengurusan krisis kesihatan awam Covid-19, yang menyebabkan lonjakan jangkitan yang tidak terkawal dan tidak terhalang semasa gelombang kedua akhir tahun lalu, adalah amalan dua darjat dalam penguatkuasaan antara rakyat biasa dan VIP, terutamanya menteri,” kata Lim.

Bekas perdana menteri Najib Razak hari ini turut membangkitkan isu sama, termasuk menegaskan penerima vaksin tetap perlu mematui SOP.


MR: Sejak akhir-akhir ini suara UMNO dengan Suara DAP hampir sama


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


2 ulasan:

  1. Sejak akhir-akhir ini suara UMNO dengan Suara DAP hampir sama...tidak ADA TINDAKAN DI AMBIL BILA DAPIGS LANGGAR SOP D KONVO PERAK BARU-BARU INI....1500 X RM 10000..

    BalasPadam
  2. Muhyiddin xpakai facemask? Apa citer Tun M dgn anak dia x amalkan penjarakan fizikal dan berhimpun tanpa permit kat balai polis tempohari??????

    BalasPadam