Header Ads

ads header

Flash News

PRU tidak bersih selagi akta pendanaan politik tak digubal


PETALING JAYA:
Selagi akta penda­naan politik tidak digubal dan di­kuatkuasakan, pilihan raya umum ke-15 (PRU15) akan terus menjadi pilihan raya yang tidak bersih, kata bekas timbalan pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Wan Ahmad Wan Omar.

Beliau berkata, negara akan terus menyaksikan isu rasuah dan ‘jual beli’ wakil rakyat berlaku kerana SPR tiada akta khusus untuk bertindak.

“Setiap kali PRU, SPR akan cuba memastikan PRU yang ber­langsung bersih, sama rata tetapi kerana ada perkara yang kurang terutama tiada akta yang khusus mengenai dana politik menyebabkan ia di luar kuasa SPR.

“Kalau ada akta penting ini, maka proses pilihan raya kita akan lebih murni dan berma­ruah serta diyakini oleh rak­yat,” katanya menurut laporan Utusan Malaysia.

Kerajaan mempunyai tempoh selama tiga bulan sehing­ga Julai ini iaitu sebelum me­mo­ran­dum persefahaman de­ngan pembang­kang tamat untuk meng­­gubal, membentang, me­lulus dan menguatkuasakan ak­ta itu.

Ujarnya, di bawah Perikatan Nasional (PN) dipimpin Muhyiddin Yassin pula, kesinambungan janji politik kerajaan sebelum ini sepatutnya dite­ruskan namun kerajaan ketika itu sibuk dengan masalah Co­vid-19, masalah politik dan kerenah kerajaan pintu belakang.

“Perkara-perkara tersebut akhirnya menyebabkan PN tidak dapat bergerak banyak untuk melakukan reformasi pilihan raya walhal dokumen asal memang ada dan sudah siap,” jelas beliau.

Terdahulu, media melaporkan cadangan menggu­bal Akta Pendanaan Politik te­rus ‘terperap’ walaupun hasrat ter­sebut dibangkitkan sejak tahun 2015.

Presiden Persatuan Pemeriksa Penipuan Bertauliah Malaysia, Akhbar Satar di­la­por­kan berkata, kegagalan un­tuk me­realisasi akta tersebut sehingga kini berpunca daripada sikap ahli politik yang lebih memen­tingkan diri.

Tambahnya, dokumen akta pendanaan politik sudah dilengkapkan sejak 2015 oleh Jawatankuasa Konsultatif Nasional Mengenai Pembiayaan Politik ketika zaman pemerintahan Barisan Nasional.

Namun, usaha menggubal akta pendanaan politik tergendala selepas BN kalah pada PRU14.





Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan