Header Ads

ads header

Flash News

Khidmat pengerusi SPR dipendekkan sehingga 1 Julai ini


PETALING JAYA: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berkata, tempoh perkhidmatan Pengerusinya, Tan Sri Mohd Hashim Abdullah dipendekkan berkuat kuasa 1 Julai ini.

SPR berkata, Istana Negara dalam surat bertarikh 7 Jun lalu memaklumkan perkara itu sudah diperkenankan Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V.

Katanya, perkara itu sudah dimaklumkan kepada perdana menteri dalam surat bertarikh 11 Jun lalu.

“SPR turut merakamkan setinggi penghargaan dan terima kasih kepada Tan Sri Mohd Hashim Abdullah atas khidmat bakti beliau sepanjang perkhidmatan di SPR,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Hashim menyertai SPR pada 5 September 2014 sebagai timbalan pengerusi dan dinaikkan pangkat untuk mengetuai suruhanjaya itu pada 24 Januari 2016.

Sebelum ini, Tun Dr Mahathir Mohamad dilaporkan berkata, kerajaan akan mengambil tindakan terhadap Hashim jika ada bukti beliau terbabit dalam salah laku pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

Pengerusi Pakatan Harapan itu berkata, “penipuan” oleh badan pengendali pilihan raya itu menyebabkan ada di kalangan calon PPBM yang kalah pada 9 Mei lalu.

SPR berdepan kritikan atas dakwaan persempadanan semula yang tidak adil, PRU14 diadakan pada pertengahan minggu, Rabu dan kelewatan dalam pengumuman keputusan PRU14.

Hashim bagaimanapun menafikan dakwaan kumpulan pemantau pilihan raya, Bersih 2.0 yang ia memanipulasi PRU14 dan persempadanan semula untuk memenangkan parti tertentu.



......
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
Whatsapp MR
Telegram MR
Facebook MR

# Boleh pilih (klik) nak komen guna facebook atau blogger

1 ulasan:

  1. Bukan senang nak buat liputan secara live dan secara interaktif dari beratus lokasi dalam satu malam. Waima pemilihan 20 wakil CEC dalam sebuah parti perlu berdepan dengan glitches apatah lagi SPR yang menguruskan jutaan undian, tentunya amat mencabar dan perlu berhati2 200%.

    BalasPadam