Header Ads

ads header

Flash News

Kenapa “kenyataan media” Menteri Pendidikan hanya dalam Bahasa Cina?


Menurut rakan-rakan media, Menteri Pendidikan YB Dr. Maszlee hanya mengeluarkan kenyataan media yang menyentuh isu “peruntukan kerajaan untuk sekolan persendirian Cina” dalam Bahasa Cina sahaja, sebagai tambahan kepada jawapan bertulis pertanyaan lisan saya di Dewan Rakyat. Keadaan ini sangat menakjubkan!

Sebagai seorang Menteri, Dr. Maszlee tidak seharusnya mengeluarkan kenyataan media berbahasa Cina sahaja memandangkan ianya bersangkut-paut dengan urusan parlimen.

Kenapa perlu berbuat demikian?

Ini adalah perkara serius yang merupakan penjelasan kepada jawapan asal di Parlimen di mana penjelasannya membawa maksud yang bercanggah dengan jawapan asal yang dibentangkan.

Tindakan sebegini tidak selaras dengan polisi untuk memartabatkan Bahasa Kebangsanan, malahan ianya juga disifatkan sebagai tidak menghormati Bahasa Malaysia yang merupakan bahasa rasmi kerajaan.

Yang peliknya kenapa YB Menteri Pendidikan tidak berani membuat kenyataan rasmi dalam Bahasa Malaysia atau memperbetulkan jawapan di parlimen melalui kaedah terbaik iaitu mengemukakan Pernyataan Menteri “Minister’s Statement” dalam Bahasa Malaysia di Dewan Rakyat?


MR : Pakatan Harapan merosak negara apabila terpaksa membayar balik budi kepada masyarakat Cina 


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

IKLAN BERBAYAR :

7 ulasan:

  1. Hutang budi di-balas body ok maa

    BalasPadam
  2. melayu gila jee sokong dap laknat

    BalasPadam
  3. Apa yang ditulis dalam bahasa ibunda (dalam isu ini bahasa Melayu), kalau diterjemahkan ke bahasa ke 2, ke 3 dsbnya, maknanya akan tidak 100% sama. Ia lebih tidak sama kalau terjemahan dilakukan menggunakan google translator atau pegawai bawahan. Niat awal hendak mengambil hati masyarakat Tiongha tidak kesampaian, kritikan dari Wee Kah Siong pulak yang sampai. Cukup-cukuplah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Adalah menjadi kewajipan setiap rakyat Malaysia menguasai B Melayu sebagai B Kebangsaan.

      Alasan konon bercakap B China supaya maksudnya boleh difahami oleh kaum China adalah alasan yang tidak logik.

      Tindakan mantri ini bercakap dalam B China dalam urusan rasmi juga boleh menimbulkan tanda tanya pada kaum lain.

      Padam
  4. Trpaksa jilat cina utk pangkat.
    Hidup sbgai bangsa majoriti di tnh air sndiri tapi trpksa bertindak mcm minoriti

    BalasPadam
  5. Mantri pH telah mengkhianati Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan. Orang bodo sahaja percaya konon pH membela B Melayu.

    BalasPadam
  6. Belajar tinggi tinggi
    Dapat jadi Barua Kafir.

    BalasPadam