Header Ads

ads header

Flash News

Kerajaan akan haram perkawinan bawah umur walaupun pun Islam (Allah) benar kata Mujahid


Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Mujahid Yusof Rawa berkata, meskipun Islam membenarkan perkahwinan bawah umur, namun kerajaan melihat kepada maslahat (keperluan) yang lebih besar.

Menurut menteri agama, berdasarkan siasah syar'iyyah, kerajaan mahu mengharamkan perkahwinan bawah umur bagi mengelak berlakunya eksploitasi golongan itu.

"Kalau kita ketatkan (kawalan), ia bersifat sementara sahaja. Isu perkahwinan kanak-kanak ini adalah untuk melindungi kanak-kanak bawah umur.

"Kita kena ambil satu sikap, biarpun dia (Datuk Mohd Amar Nik Abdullah) kata dalam Islam (Allah) dibenarkan.

"Perkara itu boleh, tapi kita kena faham maslahat kepentingan awam yang lebih besar terutama pelindungan pada kanak-kanak dan banyak kes perkahwinan bawah umur ini lebih kepada eksploitasi," katanya.

Beliau berkata demikian pada pemberita di lobi parlimen hari ini.

Ia sebagai mengulas soalan pemberita berhubung kenyataan Mohd Amar, timbalan menteri besar Kelantan, yang tidak setuju pengharaman perkahwinan kanak-kanak dilaksanakan atas alasan “dari segi agama ia tidak salah”.

Komentar:

Mohon saya kongsikan sedikit keindahan agama Islam dengan saudara. Dalam Islam, anak gadis tidak boleh berkahwin kecuali dengan izin wali yang sah (kebiasaan ibu bapa). Tak kira lah anak gadis tersebut dah umur berapa sekali pon.

Dan apa itu syarat umum menjadi wali dalam perkahwinan? Wali wajib seseorang yang baligh, berakal, merdeka, laki2, islam, adil dan tidak dalam haji/umrah. Sekiranya wali tidak menepati syarat tersebut, perkahwinan dianggap tidak sah. Sekiranya perkahwinan tersebut merugikan anak gadis, adakah wali tersebut boleh dianggap adil?

Islam telah memberi jawapan isu perkahwinan bawah umur ini 1400 tahun dahulu, sedangkan Malaysia masih mencari penyelesaian pada tahun 2018. Begitulah indahnya ajaran Islam. Tepat dan terpakai sepanjang zaman. - Abdullah Sadzik


MR : Pakatan Harapan cuba Mengharamkan yang halal dan peliknya yang haram dihalalkan pula. Rosak pimpinan yang langgar baiah dengan Allah dan lari daripada PAS atas alasan kononnya PAS tak terbuka....


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

IKLAN BERBAYAR :

17 ulasan:

  1. ini namanya terlebeh pandai

    BalasPadam
  2. Menolak hukum Allah pulak dah

    BalasPadam
  3. Sangat jelas puak pakatan termasuk ostad pakatan sesat lagi menyesatkan kerana mengharamkan apa yang dihalalkan oleh Islam.

    Puak munafik liberal dan puak kafir harbi adalah puak celaka lagi bangsat!

    BalasPadam
  4. Usia Berumahtangga Naik Usia Memangkah Turun

    Dalam bab mengejar kuasa, bila statistik menunjukkan golongan setahun jagung boleh ditunggang, secepat kilat umur pengundi dicadangkan bakal di turunkan! Satu hari nanti, bila persaingan bertambah sengit dan bagi mengekalkan kerusi kuasa, jangan hairan kalau usia 15 tahun pun akan dianggap sudah cukup matang untuk memangkah.

    Apa nak jadi

    BalasPadam
  5. Sekiranya dia dan ph laksanakan apa yg dia rangcangkan ini maka umat islam malaysia wajib tolak 100% kerajaan ph dan pertahankan agama islam kerana akan ada lagi hukum yg haram akan dihalalkan.

    BalasPadam
  6. mujahat ni bebal ke apa?dia ingat Allah tu jahil mcm dia ka?cakap mcm org x dak pedoman.."nak elakkan maslahat lebih besar" sedangkan Allah halalkan pernikahan dgn syarat2 tertentu & dia ingat Allah x tau maslahat lebih besar mcm dia ka?Allah lebih tau dr dia..berlagak pandai mujahat ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Allah Maha Besar. Tapi Mujahat fikir dia lebih Besar....
      Mengharamkan yang halal adalah syirik hukumnya.

      Padam
  7. Naikkan usia perokok tidak halang bawah umur menghisap rokok. Ini kerana pendekatan itu tidak menyeleaikan masalah.

    Yang dapat selesaikan masalah dengan "total banning" ke atas penghasilan, pengedaran, pengilangan dan penjualan tembakau dan produk berasaskan tembakau.

    Naikkan usia penunggang motosikal tidak halang remaja remp-it. Ini kerana ...... dot dot, bla bla, yada yada.

    BalasPadam
  8. Puak pakatan adalah kepala bapak munafik yang suka menipu rakyat konon mereka mahu menghapuskan perkahwinan bawah umur kerana keperluan yang lebih besar tetapi pada masa yang sama puak sesat ini membiarkan pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan yang akan mendorong manusia kepada zina dan melahirkan anak haram.

    Rokok telah terbukti sangat berbahaya kepada manusia. Mengapa KERAjaan pakatan membiarkan penjualan rokok?

    Rokok mengandungi beribu kimia berbahaya kepada manusia dan telah menyebabkan kanser dan kematian kepada manusia?

    Nyawa manusia tidak pentingkah kepada KERAjaan pakatan?

    Ini jelas menunjukkan KERAjaan pakatan adalah kepala bapak munafik yang bersikap anti-Islam.

    BalasPadam
  9. Perkahwinan menutup pintu zina... Maslahah kebende kalau berzina bawah umur...lebih baik nikah bawah umur... Cuma perlu ada kawalan

    BalasPadam
  10. Pakatan Syirik
    Pakatan Munafik
    Pakatan Harbi

    BalasPadam
  11. Ini la makhluk @ spesis yg kelayakan nya adalah setaraf anjing kuffar..luar Islam tp dlm mcm Abdullah ubai..munafik..kamu ph dn lebih2 lg pandap celaka..tgu la ari nya nti..pembayaran akan diterima..harga yg cukup2 mahal..in shaa Allah.

    BalasPadam
  12. Aku sokong tindakan naikkan had umur kewen ni.. yg x sokong ni semua pedophile.. bernafsu kat kanak2.. zaman skrg dh berubah.. bukan semua sesuai diikut.. dulu nabi kawen dgn budak bwh umur sbb nak sebarkan agama (pastikan budak tu terpiliha).. tapi skrg kawen sbb nafsu semata2.. mcm nafsu syaitan.. kesian budak2 yg xtau apa2 tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Barua dedak roket 27 Julai 2018 3:59 PTG adalah ekstrimis liberal yang mengidap sakit mental kerana menuduh semua yang tidak sokong tindakan menaikan umur kahwin sebagai pedophile yang bererti dia telah melabelkan semua orang sebagai pedophile.

      Dia lupa nenek moyang dia pun berkahwin pada umur 10–11 tahun ! Boleh rujuk fakta sejarah untuk mengesahkan fakta ini. Ini bererti dia juga telah menfitnah datuk moyangnya sebagai pedophile.

      Barua ini tidak belajar tentang sains dan Islam maka dia menulis komen pun seperti orang jahil murakkab tentang sains dan Islam.

      Apabila seorang perempuan mencapai akil baligh pada umur 10–11 tahun atau lebih dan dia akan mengalami kitaran haid yang pertama maka secara biologi badannya telah matang menjadi badan perempuan dewasa yang boleh melakukan proses pembiakan seksual.

      Mana bukti orang sekarang kahwin sekarang sebab nafsu semata-mata? Ini jelas menunjukkan barua ini suka membuat tuduhan secara membabi buta tanpa sebarang bukti dll !

      Padam
  13. 1. Apakah hukum mantri agama mengharamkan apa yang telah dihalalkan oleh Allah dan RasulNya?

    2. Apakah hukum mantri agama mengingkari perintah Allah dan RasulNya?

    3. Apakah hukum mantri agama bersekongkol dengan parti kafir harbi yang telah menghina ajaran Islam dan menafikan hak umat Islam?

    BalasPadam
  14. Apa guna jadi menteri jika menteri tersebut menjadi boneka, badut atau pelawak puak munafik liberal dan puak kafir harbi yang menentang Islam dan menindas umat Islam.

    BalasPadam