Header Ads

ads header

Flash News

Ummah Bidas Kenyataan Lim Guen Eng, Berbaur Kebencian Dan Rasis


Alor Setar, 2 Muhharam 1440 (Rabu) – UMMAH Kedah membidas kenyataan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng berhubung kenyataannya bahawa orang Melayu jangan terlalu mengemis kepada kerajaan kerana adalah tuduhan melulu, berbaur kebencian dan rasis serta mendatangkan keresahan di kalangan orang Melayu.

Ketua Penerangan UMMAH Kedah, Salamiah Md Nasir berkata,  kenyataan Lim Guan Eng tersebut manifestasi dari sikapnya sebagai seorang pemimpin kerajaan yang angkuh dan besar kepala kerana memiliki kuasa ditangannya.

“Mengapa dia (LGE) perlu menggunakan istilah “mengemis” terhadap orang Melayu dalam hal mendapatkan hak mereka ? Adakah peruntukkan dari kerajaan kepada orang Melayu dianggap sebagai pemberian kepada golongan pengemis ? Apakah kerajaan tidak pernah memberi bantuan kepada kaum-kaum lain di negara ni, jika ada ! Pengemis jugakah mereka ? soalnya.

Tanyanya lagi, adakah kenyataan (LGE) tersebut sebagai langkah awal di era kerajaan baru PH untuk menghapus hak-hak istimewa orang Melayu dan bumiputera yang termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan, sekaligus menjayakan agenda “Malaysian Malaysia” seperti diketahui umum”.

Katanya lagi, Lim Guan Eng jangan ingat, setelah ada kuasa, dia boleh berkata ataupun buat apa saja terhadap orang Melayu. Dia kena sedar, kenyataannya tersebut, mengundang rasa marah orang Melayu kepada kerajaan baru PH ketika ini.

“Sememangnya tanggungjawab sebuah kerajaan, tidak kira  BN maupun PH menjaga kebajikan dan kesejahteraan rakyat terutama perkara berkaitan hak istimewa orang Melayu dan Bumiputera yang dijamin dalam Perlembagaan Persekutuan, tegasnya.

“Langkah menafikan hak-hak orang Melayu dan bumiputera yang dijamin dalam Perlembagaan,  ibarat perbuatan mencurah minyak ke dalam api, akhir membakar diri sendiri, tegasnya lagi.

Hakikatnya ialah orang Melayu dan bumiputera memang wajar mendapat hak mereka kerana ia di jamin dalam Perlembagaan, katanya lagi.

Salamiah menambah, jika LGE tak mampu menggalas tanggungjawab menjaga kebajikan rakyat, elok beliau berundur dari kabinet (Menteri Kewangan), serah kepada orang lain saja.

“Lagipun, sejak beliau sandang jawatan Menteri Kewangan belum nampak apa-apa dasar maupun agenda yang boleh meningkatkan taraf hidup rakyat, sebaliknya lebih fokus membuat tindakan-tindakan politik terhadap lawannya iaitu BN bagi menutup kelemahannya sendiri”, katanya.

Justeru, UMMAH Kedah mendesak LGE memohon maaf dan memperbetulkan semula kenyataannya tersebut.
............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

IKLAN BERBAYAR :

5 ulasan:

  1. kapir harbi laknat ni semakin melampau aku doakan semoga ada yang membunuh si celaka ni

    BalasPadam
  2. Kaduk Tiung dapat sokongan solid 98% pengundi Tiung Ah

    Pihak lain hanya dapat sokongan 2% pengundi Tiung Ah

    Kaduk tentunya nak naik jungjung

    Itu resmi lalang

    Kaduk dapat naik lebih tinggi bila...

    Atok Hipokarat relar jadi tunggengan

    Lebih sadih, Atok dijulang bak hero

    Sedangkan yang dijulang itu hanyalah

    Loyang berkarat

    BalasPadam
  3. L im Gonna End dan parti kafir biaDAP adalah kepala bapak rasis yang telah menghina kaum Melayu Islam dan Islam secara terbuka. Malangnya sebilangan orang Melayu liberal yang bodoh sombong dan naif sanggup diperkudakan oleh puak kafir harbi ini untuk menentang dan menghina Islam dan menghina kaum sendiri !

    BalasPadam

  4. LGE tak sedar yang hasil kekayaan dari Pantai Timur, Sabah dan Sarawak iaitu petrolium dan kayu balak telah rembat oleh PM22 untuk mengkayakan Pantai Barat termasuk PP sendiri. Tanpa hasil petroleum tak mungkin PP menjadi maju seperti sekarang.


    BalasPadam
  5. Babi dia ni. Babilah lagi yang menyokong dia ni.

    BalasPadam