Header Ads

ads header

Flash News

Fatwa Terhadap Syiah Boleh Disemak Semula – Mufti P.Pinang


GEORGETOWN – Fatwa yang menetapkan Syiah sebagai ajaran menyimpang daripada Islam boleh disemak semula berdasarkan beberapa hujah selepas mengambil kira konsensus mengenainya hanya bertentangan dengan fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWJ).

Mufti Pulau Pinang, Datuk Dr Wan Salim Wan Mohd Noor, berkata ia boleh dilakukan selepas mengambil kira amalan penganutnya yang dilihat masih berada dalam lingkaran ajaran Islam, selain fahaman ASWJ tidak mewakili keseluruhan umat Islam.

Bagaimanapun, katanya, fahaman Syiah perlu diamalkan secara tertutup kerana berbeza dengan fahaman ASWJ, selain dikhuatiri akan mengundang kecelaruan, sekali gus menyebabkan perpecahan lebih parah dalam kalangan umat Islam.

“Kita boleh semak semula dan mengiktiraf Syiah, walaupun ada beberapa kumpulan tertentu dalam mazhab ini dianggap terkeluar daripada Islam. Ia perlu dibuat berdasarkan hujah tekstual (al-Quran dan hadis sahih) serta rasional.

“Kita tak boleh memutuskan hukum berdasarkan kehendak sendiri, ia mesti dibuat mengikut dalil dan hujah. Selagi Syiah masih percaya kepada rukun Iman, maka mereka masih Islam dan perdebatan berkaitan elemen fiqah pula dibuat berdasarkan imam mereka.

“Lihat kerajaan Arab Saudi membenarkan Syiah di Iran dan Syria mengerjakan ibadah haji. Ia bererti mereka (Syiah) masih diiktiraf sebagai Islam dan bersaudara, walaupun terdapat perbezaan amalan serta perundangan,” katanya ketika dihubungi NSTP, hari ini.

Beliau berkata demikian mengulas gesaan beberapa pihak membatalkan fatwa berhubung penetapan Syiah sebagai ajaran menyimpang daripada Islam, yang diwartakan pada tahun 1996.

Wan Salim turut mengakui semakan semula itu akan mengundang ketegangan dalam kalangan umat Islam di negara ini dengan ia perlu diatasi melalui siri penjelasan yang berkesan.

“Semua pihak perlu mainkan peranan mereka. Kita faham perkara ini akan wujudkan ketegangan kerana nak harapkan setiap umat Islam setuju dengan semua perkara itu memang mustahil.

“Bagaimanapun, semakan semula ini bertujuan untuk mengelak daripada memberi peluang kepada musuh mengadu-domba dan mengeksplotasi titik perbezaan umat Islam. Syiah boleh diiktiraf, tetapi bukan untuk diamalkan secara meluas,” katanya. – BH ONLINE



Iklan Teks (hanya RM20 sebulan):
 Sistem Mudah Untuk Anda Menjana Pendapatan Online Secara Sambilan
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 BERMINAT MENCARI pendapatan tambahan dan ingin menggunakan simkad terbaru?Boleh layari onlinekerjaya.com/9867 untuk maklumat lanjut

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

17 ulasan:

  1. Mula-mula semak semula lepas tu terima lepas tu amalkan secara terbuka lepas tu salurkan dana lepas tu serapkan dalam tentera lepas tu boleh le sembelih aswj secara beramai2. tepok pakatoons.

    BalasPadam
  2. rasa nak pepoh ajer kepala tok peti ni...puiiii

    BalasPadam
  3. Jika mufti berada di bawah pemerintah kafir harbi dan mengikut telunjuk pemerintah kafir harbi, maka kita tidak akan terkejut melihat mufti tersebut bersekongkol dengan pemimpin munafik liberal dan pemimpin kafir harbi dan membuat pelbagai kenyataan karut marut yang membingungkan dan mengelirukan umat Islam dan menguntungkan musuh Islam dan puak ajaran sesat lagi menyesatkan seperti puak syiah.

    FAKTA: Fatwa ulama Islam dan jumhur ulama Islam sejak dari tabiin lagi hingga sekarang tidak pernah berkata Syiah itu benar !!!

    Maka bagaimana seorang mufti boleh berkata Syiah itu benar? Mufti apa ini? Bahkan tiada alasan atau nas dari al-Qur'an dan hadis untuk menyatakan puak Syiah itu benar !!!!

    Sila tonton video ini: SYIAH TIDAK SESAT ?

    https://www.youtube.com/watch?v=3CXYAovklQw

    Kita semua perlu berhati-hati dengan ulama su' iaitu ulama jahat yang menjual agama untuk mendapat habuan dunia seperti harta, wang dan jawatan.

    Daripada Abu Hurairah r.a. Beliau berkata, Rasulullah SAW bersabda:

    “Akan keluar pada akhir zaman orang-orang yang mencari keuntungan dunia dengan menjual agama. Mereka berpakaian di hadapan orang lain dengan pakaian yang dibuat daripada kulit kambing (berpura-pura zuhud dari dunia) untuk mendapat simpati orang ramai, dan perkataan mereka lebih manis daripada gula. Padahal hati mereka adalah hati serigala. Allah SWT berfirman kepada mereka “Apakah kamu tertipu dengan kelembutanKu? Ataukah kamu terlalu berani berbohong kepadaKu? Demi kebesaranKu, Aku bersumpah akan menurunkan suatu fitnah yang akan terjadi di kalangan mereka sendiri, sehingga orang yang alim (cendekiawan) pun akan menjadi bingung” (HR Tirmizi)

    Rukun Iman:

    1. Percaya kepada Allah
    2. Percaya kepada Malaikat-Malaikat
    3. Percaya kepada Kitab-Kitab
    4. Percaya kepada Nabi-Nabi dan Rasul-Rasul
    5. Percaya kepada Hari Akhirat
    6. Percaya kepada Qada' dan Qadar

    Adakah Syiah masih percaya pada rukun Iman?

    Adakah puak Syiah percaya pada dan beriman pada Al-Qur'an?

    Jawapan: Puak Syiah menfitnah Al-Qur'an kononnya Al-Qur'an itu tidak lengkap. Lihat "At-Tanbih Wa-Arradd" m/s 25.

    Kita semua Ahlus Sunnah wal Jamaah wajib percaya bahawa Allah telah menurunkan Al-Qur'an yang lengkap kepada Rasulullah S.A.W. secara berperingkat-peringkat untuk dijadikan panduan untuk seluruh manusia. Bahkan Allah telah berfirman yang bermaksud:

    "Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan Al-Quran, dan Kamilah yang memelihara dan menjaganya."(Al-Hijr 15:9)

    Syiah beriktiqad bahawa Allah mengutus Jibril pembawa wahyu kepada sayyidina Ali bin Abi Tolib, tetapi Jibril telah tersilap lalu menyampaikannya kepada Nabi Muhammad. Lihat kitab "al-Maniyyah Wal Amal fi syarah al-Milal Wan-Nihal m/s 30".


    Bahkan kesesatan dan kesombongan puak Syiah semakin jelas apabila Khomeini berkata; "Imam-imam kami mempunyai maqam yang tidak dapat dicapai oleh para malaikat mahupun para Nabi". Lihat kitab al-Hukumah al-Islamiyyah m/s 52.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sambungan .....

      Syeikh-syeikh syiah juga menfitnah para malaikat dengan mengatakan "Jika malaikat bergaduh, maka Jibril akan turun kepada Ali dan membawa Ali naik kelangit supaya menjadi hakim diantara mereka', lihat kitab Ikhtisos m/s 213 karangan al-Mufid.

      Malaikat adalah hamba Allah yang suci yang sentiasa mentaati perintah Allah dan mereka tidak mempunyai nafsu dan akhlak buruk. Maka adalah mustahil untuk para malaikat bergaduh.

      Ini bererti puak Syiah telah menolak dan menfitnah ajaran Qur'an , malaikat, sunnah Rasulullah S.A.W. dll ! Ini bererti puak syiah tersebut telah membatalkan iman mereka sendiri.

      Puak syiah mendakwa para imam syiah bersifat maksum sedangkan mereka semua bukan Nabi atau Rasul Allah.

      Fakta: Sifat maksum adalah sifat para rasul supaya mereka terpelihara dari sebarang dosa serta perkara yang mencacatkan kerasulan. Dan manusia terakhir yang bersifat maksum ialah Nabi Muhammad S.A.W..

      Maka jelas puak Syiah sesat kerana mendakwa para imam Syiah bersifat maksum !

      Puak Syiah juga mengkafirkan para sahabat Rasulullah S.A.W. maka tuduhan kafir itu telah kembali kepada puak Syiah sendiri !

      Sebenarnya banyak lagi fakta yang membuktikan puak Syiah sesat lagi menyesatkan bahkan terkeluar dari Islam tetapi saya tidak mempunyai cukup masa dan ruang untuk menghuraikannya.

      Bahkan puak syiah amat membenci dan memusuhi Ahlus Sunnah Wal Jamaah sehinggakan mereka sanggup berkerjasama dengan musuh Islam seperti puak Mongol dan rejim pengganas Amerika untuk menghapuskan umat Islam dan memusnahkan negara-negara umat Islam.

      Pelbagai fatwa dari zaman tabiin hingga sekarang telah menyatakan puak Syiah adalah sesat lagi menyesatkan tetapi masih ada manusia bodoh sombong membela Syiah ! Manusia bodoh sombong sahaja yang mempunyai prasangka baik terhadap puak Syiah kerana mereka terpedaya dengan taqiyya (amalan pembohongan) Syiah.

      Padam
    2. Abdullah bin Saba PENDIRI PAHAM SYIAH - Ustadz Khalid Basalamah

      https://www.youtube.com/watch?v=GCGu3XKnXcw

      Siapakah Abdullah bin Saba? Beliau adalah seorang Yahudi dari Yaman yang berpura-pura memeluk Islam dan mencipta ajaran Syiah iaitu ajaran Yahudi bertopengkan Islam untuk menyesatkan umat Islam.

      Padam
    3. KESESATAN SYIAH

      Puak Syiah mewajibkan semua manusia beriman kepada 12 imam syiah. Maka puak syiah menghukumkan kafir ke atas orang-orang yang tidak beriman kepada 12 imam syiah.

      Bukankah ini bererti puak syiah telah mengkafirkan Ahlus Sunnah Wal Jamaah kerana Ahlus Sunnah Wal Jamaah beriman pada 6 perkara dalam Rukun Iman sahaja dan tidak beriman kepada 12 imam syiah? Maka tuduhan kafir itu telah kembali kepada puak syiah sendiri !!!!

      Maka ini jelas membuktikan puak syiah telah sesat lagi menyesatkan kerana 'beriman kepada 12 imam syiah' tidak pernah diajar oleh Allah dan RasulNya kepada manusia. Bahkan 'beriman kepada 12 imam syiah' bukan sebahagian dari Rukun Iman Islam.

      Padam
    4. Ustad Abdul Somad mendedahkan kesesatan Syiah:

      https://www.youtube.com/watch?v=OMoj5w1QhDM

      Padam
  4. Semakin meragukan mufti Pinang ni.. Patut dap restu..

    BalasPadam
  5. .
    tali budaya dah berbagai-bagai
    tali politik beruntai-untai
    tali agama memandai-mandai
    tiada yang tinggal semua tergadai

    BalasPadam
  6. .
    Jangan jadi seperti kitab2 bukan-ahli-kitab yang mana kitab2 yang tidak lengkap (yang kesemuanya hasil dari pemikiran otak manusia) sejak sedari asal lagi dan sampai ke hujung dunia pun kitab palsu itu adalah bertaraf kerjatangan manusia biasa meskipun di lengkapkan beribu-ribu kali oleh para pendita mereka. Sedar atau tidak, kitab2 agama palsu yang di karang oleh manusia adalah dengan sendirinya memperbodoh-bodohkan agama dan penganut2 mereka sendiri. Religion created by MEN wasn't a true religion, more aptly be called as deviants.

    BalasPadam
  7. Ajaran Syiah Terkeluar Daripada Ajaran Islam

    BANGI, 12 Rabiulawal 1440H, Selasa – Fatwa mengenai ajaran Syiah yang digazetkan sebagai terkeluar daripada ajaran Islam adalah tidak silap, bahkan fatwa berkenaan tidak perlu ditarik balik, kata Timbalan Mufti Perak, Ustaz Zamri Hashim.

    Beliau berkata, fatwa pengharaman Syiah di Malaysia bukanlah yang pertama bahkan ulama terdahulu seperti Imam Malik, Imam Ahmad, Imam al-Qurtubi, al-Bukhari dan Imam al-Ghazali terlebih awal menfatwakan golongan itu terkeluar daripada ajaran Islam yang sebenar.

    Katanya, asas fatwa ini cukup kuat kerana golongan ini bercanggah dari sudut akidah, syariat dan akhlak.

    Sumber: https://www.ismaweb.net/2018/11/20/fatwa-terhadap-syiah-tak-silap-timbalan-mufti-perak/

    BalasPadam
  8. Kau wahai mufti pulau pinang hanya mengesahkan khabar angin sblm ini bahawa pakatun diterajui org syiah, selain drp cina harbi. Sebab itulah sejak pakatun menang, kehendak kedua2 puak ini mahu diberikan wewenang dan pengiktirafan.

    Kenapa plak tetibe saja lepas pakatun menang, syiah mahu diiktiraf? Kita umat islam di malaysia sudah pun lemas dgn perpecahan gara2 gerakan wahabisme yg sudah menular sampai ke dalam pejabat2 agama, skrg kau nak ributkan lagi dgn syiah plak. Mana org wahabi dalam pakatun? Korang tak kisah ke dgn syiah yg mahu diiktiraf oleh pakatun kau sendiri ni? Setahu aku wahabi anti sgt dgn syiah, takkan diam je?

    Kalau di singapura sudah ada Masjid Ahmadiyyah yg tersergam indah yg aku hampir2 nak masuk bersolat kalau tidak ditegur seorang sahabat, kini di Malaysia akan wujud pula Masjid Saydina Ali atau Hussein tapi bermazhab syiah. Apa yg mereka perlukan buat masa ini hanyalah pengiktirafan sahaja, walaupun kononnya utk amalan di rumah sahaja. Tapi dalam satu atau dua generasi lagi apabila jumlah mereka semakin ramai, tuntutan utk membina sebuah masjid Syiah pasti akan kedengaran. Tak pelik juga akan jadi spt di Indonesia di mana sebuah kampung yg penuh dgn penganut syiah indon telah dibakar penduduk tempatan yg sudah tidak tahan lagi dgn kerenah org syiah yg sudah semakin ramai dalam kampung mereka.

    Yg bertepuk tangan pasti puak harbi lah juga. Hancur hancur hancur pakatun

    BalasPadam
  9. Perhatian:
    Adakah anda sedang mencari SYARIKAT PINJAMAN KEWANGAN untuk memberi anda pinjaman antara 5,000 Euro dan 5,000,000 Euro (untuk pinjaman perniagaan atau syarikat, pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman penyatuan hutang, modal teroka, pinjaman penjagaan kesihatan, dan lain-lain)
    Atau adakah anda telah dinafikan pinjaman dari bank atau institusi kewangan kerana satu sebab atau yang lain?
    Memohon sekarang dan dapatkan pinjaman kewangan sebenar yang diproses dan diluluskan dalam masa 3 hari.
    SYARIKAT PINJAMAN KOPERASI METODE LIMELIGHT, kami adalah "Pemberi Pinjaman Kredit Beriktiraf Antarabangsa" yang memberikan PINJAMAN KEWANGAN kepada individu dan syarikat dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2% dengan kad pengenalan anda yang sah atau pasport antarabangsa anda untuk pengesahan.
    Pembayaran balik pinjaman kami bermula 1 (Satu) tahun selepas anda menerima pinjaman anda, dan tempoh pembayaran balik adalah antara tempoh 3 hingga 35 tahun.

    UNTUK TANGGUNGJAWAB SEGERA DAN PEMPROSESAN PERMINTAAN PINJAMAN ANDA DENGAN 2 HARI KERJA,
    Hubungi kami terus melalui e-mel ini: methodistcooperativeloan@gmail.com


    Hubungi kami dengan maklumat berikut:

    Nama penuh:____________________________
    Amaun Diperlukan sebagai Pinjaman: ________________
    Tempoh Pinjaman: _________________________
    Tujuan Pinjaman: ______________________
    Tarikh lahir:___________________________
    Jantina: _______________________________
    Status perkahwinan:__________________________
    Alamat:_______________________
    Bandar / Kod pos: __________________________
    Negara: _______________________________
    Pendudukan: ____________________________
    Telefon bimbit:__________________________

    Hantar permintaan anda untuk memberi respons segera kepada: methodistcooperativeloan@gmail.com

    Terima kasih.
    Puan KATHY HALL
    Pengarah.
    SYARIKAT PINJAMAN KOPERASI METODE LIMELIGHT
    E-mel: methodistcooperativeloan@gmail.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wahai umat Islam berhati-hatilah dengan pelbagai bentuk skim penipuan yang akan merugikan umat Islam sendiri !!! Jauhilah penipu-penipu @ scammers yang cuba menipu anda hingga lingkup !!!

      Pergi ke Bank Negara atau Persatuan Pengguna Islam Malaysia atau persatuan pengguna untuk mendapatkan khidmat nasihat supaya anda tidak ditipu oleh penipu atau lintah darat!!!

      Boleh hubungi Persatuan Pengguna Islam Malaysia:

      SEKRETARIAT :

      PPIM VILLA (SEMBANG-SEMBANG CAFE)
      TINGKAT 3, VILLA PUTERI CONDOMINIUM
      JALAN TUN ISMAIL
      50480, KUALA LUMPUR
      HOTLINE : 03-40503055/019-3591000

      EMEL : muslimconsumers@gmail.com
      ATAU
      aduanppim@gmail.com

      Padam
  10. Adakah Mufti Pulau Pinang corong suara liberalisme?
    Kenapa berusaha iktiraf Syiah jika bimbangkan perpecahan.

    https://www.ismaweb.net/2018/11/19/adakah-mufti-pulau-pinang-corong-suara-liberalisme/

    BalasPadam
  11. Hi !!!
    nama saya ialah Dr. Robert West, saya seorang peminjam dan pengarah urusan syarikat kewangan pilihan Westrade, syarikat kewangan berdaftar dan diiktiraf dengan laman web rasmi yang diluluskan oleh syarikat di mana kami menawarkan peluang pinjaman seumur hidup kepada individu dan organisasi korporat di seluruh dunia. kami adalah organisasi pinjaman kewangan yang terkenal di dunia dengan pensijilan perkhidmatan kewangan, berdaftar dan diiktiraf secara global, dalam syarikat pembiayaan Opsyen Westrade, Kami pakar dalam pinjaman rumah kediaman untuk pembelian hartanah dan refinans. Jika anda sedang mencari pinjaman gadai janji berlesen, pinjaman peribadi, pinjaman perumahan, pinjaman modal dengan bunga yang sangat berpatutan sebanyak 2%, maka anda berada di syarikat yang tepat untuk kebebasan kewangan anda ... hubungi kami hari ini.
    hubungi kami hari ini melalui
    e-mel: robertwestradefinancefirm@gmail.com

    semua yang kami perlukan adalah maklumat anda dalam format di bawah

    BUTIRAN PERMOHONAN
    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Jantina:
    5) Status Perkahwinan:
    6) Kerja:
    7) Nombor Telefon:
    8) Kedudukan semasa di tempat kerja:
    9) Pendapatan Bulanan:
    10) Jumlah Pinjaman yang Diperlukan:
    11) Tempoh Pinjaman:
    12) Tujuan Pinjaman:
    13) Agama:
    14) Pernahkah anda berdaftar sebelum:
    15) Nama Facebook:
    16) Nombor Whatsapp:
    17) Nama Pengguna Instagram:
    18) Adakah anda bercakap Bahasa Inggeris:
    19) Tarikh lahir:

    Apabila anda menyerahkan permintaan kepada kami, anda memohon kepada syarikat yang dipercayai yang mengambil berat tentang keperluan kewangan anda. Kami akan menjaga anda melalui keseluruhan proses
    Kami akan sentiasa melakukan yang terbaik untuk menentukan apa yang anda boleh bayar dengan mudah dengan mempertimbangkan situasi kewangan peribadi anda sekarang dan kemudian menetapkan jumlah pinjaman anda dengan sewajarnya. hubungi saya melalui
    E-mel: robertwestradefinancefirm@gmail.com
    Salam
    Dr. Robert West

    BalasPadam
  12. Assalamualaikum wr wb

    Saya ingin mengembalikan semua kemuliaan kepada Yang Maha Kuasa karena kesetiaannya kepada saya dan seluruh keluarga saya karena menggunakan Ibu Emiliana untuk mengubah situasi keuangan saya menjadi kehidupan yang lebih baik dan stabil sehingga sekarang saya memiliki bisnis sendiri di kota.
    Nama saya Henik Kustinawati, alamat: pulo wonokromo no 306A, indonesia,

    saya ingin berterima kasih kepada ibu Emiliana karena telah membantu saya dengan pinjaman yang bagus setelah saya menderita banyak di tangan pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa menawarkan pinjaman kepada saya, saya telah membutuhkan pinjaman selama 1 tahun terakhir untuk memulai bisnis saya sendiri di kota tempat saya berada dan saya jatuh ke tangan perusahaan palsu di India yang menipu saya dan tidak menawarkan pinjaman kepada saya dan saya sangat frustrasi karena saya kehilangan semua uang saya ke perusahaan palsu di india , karena saya berhutang budi kepada bank dan teman-teman saya dan saya tidak memiliki seseorang untuk mencapainya, sampai pada suatu hari yang setia bahwa seorang teman saya memanggil Madinatul Munawaroh setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapatkan pinjaman dari Ibu Emiliana, maka saya harus hubungi Madinatul Munawaroh dan dia mengatakan kepada saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi ibu Emiliana bahwa dia adalah ibu yang baik dan saya harus mengumpulkan keberanian dan saya menghubungi ibu Emilina dan saya terkejut bahwa pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam waktu 2 jam pinjaman saya dipindahkan ke akun saya dan saya begitu s Hock bahwa ini adalah keajaiban dan saya harus bersaksi tentang karya bagus Ibu Emiliana
    jadi saya akan saran semua orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi ibu perusahaan Emiliana via email: emilianawilson111@gmail.com

    dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan bersaksi seperti yang telah saya lakukan dan Anda juga bisa menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang ibu emiliana melalui email saya: heniekustinawati@gmail.com

    dan Anda masih bisa menghubungi teman saya Madinatul Munawaroh melalui email: madinatul44@gmail.com

    yang mengenalkan saya pada Ibu Emiliana
    semoga Allah terus memberkati dan mendukung Ibu Emiliana karena telah mengubah kehidupan finansial dan umur panjangku bagi ibu Emiliana untuk mengubah hidupku ..

    BalasPadam