Header Ads

ads header

Flash News

Terengganu wujudkan Dana Tani


MARANG 20 Nov. - Mulai tahun hadapan, kerajaan negeri akan memperkenalkan Skim Bantuan Dana Tani bagi membantu rakyat menceburi dalam empat sektor pertanian, perikanan, penternakan dan industri asas tani.

Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani dan Pembangunan Desa negeri, Dr. Azman Ibrahim berkata, skim tersebut dalam bentuk pinjaman tanpa faedah akan diuruskan oleh Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP).

“Kita memilih LPP memandangkan agensi ini mempunyai rangkaian di seluruh pelosok negeri dan ini akan memudahkan pemohon yang ingin membuat pinjaman,” katanya.

Dr. Azman memberitahu demikian kepada Utusan Online ketika ditemui selepas Majlis Dialog Bersama Exco Pertanian peringkat Parlimen Marang di Dewan Semarak, Pantai Peranginan Kelulut, di sini, petang ini.

Yang turut hadir , Pengarah Jabatan Perikanan negeri, Zawawi Ali,;Pengarah Jabatan Veterinar negeri, Dr. Mohd Termizi Ghazali dan Pegawai Pertanian Daerah Marang, Zainun Jusoh.

Menurut Dr. Azman, usaha kerajaan negeri mewujudkan skim bantuan Dana Tani setelah mengambil kira isu rakyat yang ingin memulakan dan mengembangkan usaha tetapi berhadapan dengan kekangan kewangan.

“Oleh itu, kerajaan negeri mengambil inisiatif mewujudkan skim bantuan ini. Dari segi jumlah dana yang akan disuntik ini akan diumumkan oleh Menteri Besar, Dr. Ahmad Samsuri Mokhtar dalam pembentangan Bajet 2019 nanti”, katanya.

Mengenai jumlah pinjaman yang bakal diluluskan kepada pemohon, Dr .Azman memberitahu, ia bergantung kepada saiz dan bidang apa yang ingin diusahakan.

“Begitu juga dengan pembayaran balik, ia akan dinilai mengikut kemampuan setiap pemohon.

“Saya percaya skim bantuan dana ini nanti banyak memberi manfaat kepada rakyat di negeri ini”, jelasnya. - UTUSAN ONLINE

MR :  PAS terengganu tak bising pasal manifesto tapi dalam diam-diam banyak kebajikan telah dibuat


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Sistem Mudah Untuk Anda Menjana Pendapatan Online Secara Sambilan
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 BERMINAT MENCARI pendapatan tambahan dan ingin menggunakan simkad terbaru?Boleh layari onlinekerjaya.com/9867 untuk maklumat lanjut





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan