Header Ads

ads header

Flash News

Mahkamah tolak petugas, penganut kuil dalam inkues kematian Adib


SHAH ALAM: Mahkamah Koroner yang ditubuhkan untuk menentukan punca kematian anggota bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim tahun lalu menolak permohonan pasukan petugas kuil Sri Maha Mariamman dan penganutnya mengambil bahagian dalam inkues itu.

Koroner Rofiah Mohamad berkata tidak ada asas yang substantif, tulen dan munasabah untuk menjadikan mereka sebagai pihak yang berkepentingan.

“Inkues ini bukan mengenai mencari liabiliti jenayah tetapi untuk membantu mahkamah menjadi punca kematian si mati,” katanya.

Bagaimanapun, Rofiah membenarkan permohonan Majlis Peguam untuk menjadi pihak yang berkepentingan dan menyumbang kepada prosiding.

Peguam, Roger Chan Weng Keng, yang mewakili majlis itu berkata Seksyen 42 Akta Profesion Undang-Undang 1976 membenarkan kumpulan peguam membantu orang ramai dalam semua perkara berkaitan undang-undang.

Peguam, M Visvanathan dan Siti Kasim, yang mewakili pasukan petugas kuil dan penganutnya, berkata mereka akan memfailkan semakan di Mahkamah Tinggi berhubung keputusan hari ini.

“Kami juga kecewa apabila pegawai pelaksana Hamdan Hamzah dengan tegas membantah penyertaan kami dalam inkues itu,” kata Visvanathan kepada FMT.

Selain Majlis Peguam, Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam), keluarga Adib, Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan serta Jabatan Bomba diberi kebenaran untuk membantu inkues tersebut.

Inkues itu akan diadakan pada 11 hingga 28 Feb, 1 hingga 5 Mac, 19 hingga 29 Mac dan 1 hingga 12 Apr depan. Seramai 30 saksi dijangka memberi keterangan.

Adib, 24, cedera parah semasa rusuhan kuil Sri Maha Mariamman di USJ 25. Dia adalah sebahagian pasukan penyelamat yang dihantar dari Balai Bomba dan Penyelamat, Subang Jaya pada 27 Nov.

Dia meninggal dunia di Institut Jantung Negara 3 minggu kemudian pada 17 Disember.




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 🔥🔥💥Cara mudah buat bisnes tanpa promosi sakan pada pelanggan, tapi pelanggan sendiri yang cari kita. Buat online je..💥🔥🔥





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan