Header Ads

ads header

Flash News

Bagi Pakar Politik, Nik Abduh bukan bohong tapi adalah strategi


Ramai bertanya saya berkenaan isu audio Nik Abdul dan ramai juga tidak memahami isu ini secara leteral.

Saya ada menerima whatsapp "Kes audio Nik Abduh-Maaf, PAS benar2 mengarut!Bukan ini cara menjawab & uruskan sehingga menghalalkan pembohongan!Full Stop."

Ahli Parlimen Bachok, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz, tidak berbohong apabila menafikan rakaman audio mengenai penerimaan wang oleh beberapa pemimpin PAS daripada UMNO.

Ini adalah strategi untuk berdepan musuh yang mahu merosakkan imej parti Islam itu.

Dalam politik, kadang-kadang kita perlukan strategi menghadapi tipudaya musuh. Isu RM90 juta juga adalah strategi untuk melemahkan PAS dengan tuduhan tanpa asas dan semua itu dibangkitkan untuk mencemarkan imej PAS, khususnya ketika bakal berdepan Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

Pasal itu dalam konteks itu, sebagai mangsa keadaan, PAS perlu memiliki strategi untuk bergerak.

Jika ulama PAS boleh memahami "FEKAH POLITIK" dengan baik PAS akan memlilih tidak akui perkara tertentu atau mengatakan sesuatu dalam cara berbeza. Jika dilihat dalam konteks strategi sejarah Islam juga ada beberapa situasi seperti ini dan ini bukan pembohongan.

Hukum berbohong dalam Islam itu ada 5 iaitu Haram, Mahruh, Sunnah, Wajib dan Mubah. Jika kita faham perkara ini maka kita sebenar memahami agama dengan lebih baik dan pertimbangan akal secara leteral akan membuat kita memahami politik bukan mempergunakan politik seperti yang digunakan Mahathir.

Misalnya Mahathir menipu dalam manifesto sedangkan dia tahu manifesto itu tidak mampu dibuat kerana dia sedar dan jangka bahawa PH tak akan menang dalam PRU-14 lalu.


Dia manipulasi hutang negara untuk burukkan lagi Najib supaya rakyat tak fokus penipuan Pakatan Harapan dalam manifesto. Ada banyak lagi kalau saya nak senaraikan di sini. Cara Mahathir bukan "terdesak' dalam fiqh politik itu dah menjadi kebiasaannya.

Tidak hairan ramai pakar dan penganalisis politik melihat tindakan Nik Abdul satu tidakan politik yang bijak dalam suasana PAS ditekan dalam segenap penjuru. Analisis yang matang dan ilmiah daripada pakar politik harus disebar luas oleh PAS untuk pembacaan umum agar isu ini tak perlu dipanjang lebar dan menjadi politik murahan PH terutamanya parti AMANAH yang kering isu dan kini menghadapi masalah dalam yang teruk.





Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 🔥🔥💥Cara mudah buat bisnes tanpa promosi sakan pada pelanggan, tapi pelanggan sendiri yang cari kita. Buat online je..💥🔥🔥
 Dapatkan Vitamin C Harian Anda Disini >>>Klik Sini<<< Sebotol ada 100 tablet Harga RM60 sahaja.Penghantaran PERCUMA ke Seluruh Malaysia





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan