Header Ads

ads header

Flash News

Jawatankuasa integriti kerajaan ‘buang masa, duit’, kata MCA


PETALING JAYA: Dua jawatankuasa kerajaan disifatkan “membuang masa dan duit” berikutan pengakuan perdana menteri bahawa beliau tidak berunding dengan Kabinet berhubung pelantikan ketua pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang baru.

Presiden MCA Wee Ka Siong berkata hari ini bahawa keputusan jawatankuasa khas Parlimen dan jawatankuasa Kabinet mengenai urus tadbir integriti kerajaan “tidak dihormati dan tidak dipedulikan”.

Wee berkata, kenyataan Dr Mahathir Mohamad mengenai jawatankuasa Kabinet Ogos tahun lepas menetapkan bahawa pelantikan ketua pesuruhjaya SPRM yang baru hendaklah dibuat menerusi jawatankuasa khas Parlimen.

Bagaimanapun kata beliau, jelas bahawa Mahathir membuat keputusan unilateral untuk menamakan peguam Latheefa Koya sebagai pengganti Mohd Shukri selepas bekas ketua pesuruhjaya SPRM itu meletak jawatan.

Jawatankuasa khas Parlimen tidak dirujuk, sementara Kabinet tidak diberitahu apa-apa, katanya.

Wee, seorang bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri, juga tertanya-tanya sama ada Kabinet sekarang terdiri daripada tukang angguk kerana tidak berkata apa-apa berhubung pelantikan Latheefa yang mencetuskan perdebatan umum.

“Seolah-olah mereka telah melupakan janji yang dibuat dalam manifesto dan dipaksa menerima keputusan Mahathir,” kata Wee di Facebook.

Wee berkata, sebelum ini kedua-dua setiausaha agung DAP Lim Guan Eng dan presiden Amanah Mohamad Sabu pernah berkata Mahathir tidak boleh berbuat sesuka hati beliau selepas Pakatan Harapan (PH) mengambil alih kuasa, dan semua keputusan mestilah dipersetujui oleh parti komponen.

“Jadi apakah yang berlaku? Boleh Guan Eng dan Mohamad jelaskan?”

Terdahulu Mahathir berkata, beliau tidak membincangkan pelantikan Latheefa dengan jemaah menteri kerana tidak perlu bertanya Kabinet tentang pilihannya, selain tidak mahu terikat dengan pandangan mereka.





Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Peminat Kopi? Dapatkan Kopi Ginseng Tongkat Ali Disini >>KLIK SINI<< Sedap Pekat Melekat KAW KAW. PENGHANTARAN PERCUMA.
 Sakit BerTAHUN-TAHUN, Akhirnya SEMBUH apabila dia terjumpa SESUATU yang ...... >>KLIK SINI<< untuk info lanjut.
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan