Header Ads

ads header

Flash News

Pelantikan Latheefa: Selisih dalaman PKR semakin melebar


PETALING JAYA: Perselisihan dalam kalangan pemimpin PKR berhubung pelantikan Latheefa Koya sebagai ketua pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) semakin melebar dengan seorang naib presiden parti itu mempertahankan keputusan tersebut, sementara seorang anggota majlis pimpinan pusatnya mendesak beliau meletak jawatan.

Dalam satu kenyataan, naib presiden PKR, Tian Chua mengaku sesetengah pihak kurang senang dengan cara pelantikan itu dibuat dengan berkata, ia perlu disahkan oleh “Parlimen yang dipilih secara demokrasi”.

Beliau berkata, ini bermakna kerajaan Pakatan Harapan (PH) perlu mewujudkan satu mekanisme supaya “SPRM diberikan lebih banyak kuasa dan semua pesuruhjayanya disahkan oleh Parlimen”.

Bekas ahli Parlimen Batu itu berkata, walaupun PH berjanji bahawa semua pelantikan utama ke badan penting seperti Jabatan Peguam Negara, SPRM dan Bank Negara “mesti diluluskan oleh jawatankuasa Parlimen yang sesuai”, namun prosedur berhubung perkara itu belum diwujudkan setakat sekarang.

Undang-undang perlu dipinda bagi memberi kuasa kepada “jawatankuasa Parlimen yang sesuai” bagi meluluskan atau mengesahkan pelantikan ke semua jawatan tersebut, seperti Suruhanjaya Hak Asasi Manusia dan SPRM, katanya.

Tian Chua berkata, walaupun banyak pihak, termasuk beberapa ahli Parlimen, berpendapat jawatankuasa khas Parlimen yang baru dibentuk dipertanggungjawabkan dengan tugas meluluskan pelantikan sedemikian, namun tidak terdapat kerangka undang-undang dan garis panduan yang mencukupi bagi membolehkan jawatankuasa berkenaan menjalankan tugas itu pada masa ini.

“Penyokong kerajaan dan pihak terbabit mempunyai banyak kerja bagi menaik taraf institusi berkenaan,” katanya.

Beliau juga berkata, Latheefa kompeten dari sudut pengetahuan undang-undang dan juga komitmen beliau pada tugas.

Katanya, walaupun beliau pernah memegang pelbagai jawatan dalam parti, namun jiwa Latheefa “tidak pernah terikat pada politik berpihak”, malah beliau sendiri pernah mengakui dirinya tidak sesuai dengan politik sedemikian.

“Beliau ditawarkan bertanding dalam pemilihan parti beberapa kali, tetapi menolaknya setiap kali,” katanya.

Bagaimanapun Tian Chua berkata, Latheefa perlu membuktikan merit beliau dengan menjalankan misi SPRM dengan penuh integriti.

Hanya demikian masyarakat awam akan yakin sekiranya beliau terus “menunjukkan pertimbangan serta minda bebas dan tidak tunduk kepada kuasa dalam menjalankan tugasnya,” kata Tian Chua lagi.

Katanya, satu-satunya kebimbangan beliau ialah kemungkinan watak tegas Latheefa menycetuskan pergeseran dalam kalangan rakan sekerjanya, atau menimbulkan reaksi negatif daripada pegawai kerajaan.

“Saya berharap, dengan sedikit masa, beliau dapat membina sikap berhemah dan profesional apabila bekerja dengan perkhidmatan awam. Beri beliau masa untuk membuktikan kebolehan.”

Ahli Parlimen PKR gesa orang ramai tanda tangan petisyen tolak Latheefa

Sokongan Tian Chua kepada Latheefa dibuat beberapa jam selepas anggota pimpinan pusat PKR Nik Nazmi Nik Ahmad menggesa orang ramai menandatangani satu petisyen mendesaknya meletak jawatan.

Dalam satu pesanan di Twitter, Nik Nazmi berkata, PH telah memberi komitmen bahawa pelantikan ketua pesuruhjaya SPRM mesti disahkan oleh jawatankuasa khas Parlimen.

“Mari kita sama-sama tanda tangan petisyen ini agar komitmen ini dipenuhi,” kata ahli Parlimen Setiawangsa itu, yang membuat kenyataan menolak pelantikan Latheefa beberapa hari lepas, dengan merujuk kepada petisyen di change.org.

“Isu ini lebih besar daripada Latheefa Koya, tetapi mengenai tekad reformasi yang kita janjikan,” katanya.

Minggu lepas, Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad mengakui tidak membincangkan pelantikan Latheefa dengan Kabinet.

Ahli Parlimen Wangsa Maju dan bendahari agung PKR, Dr Tan Yee Kew turut menandatangani petisyen sama atas alasan pelantikan tersebut “jelas menyimpang daripada prinsip dan semangat reformasi institusi”.

Sejak dimulakan pada 6 Jun, petisyen tersebut, yang dicipta oleh sebuah akaun bernama Malaysia Baharu, mendapat 5,400 tanda tangan.

Latheefa, seorang peguam hak asasi manusia, mengambil alih kepimpinan SPRM pada 1 Jun lepas, menggantikan Mohd Shukri Abdull, yang dibenarkan menamatkan kontrak lebih awal daripada tarikh asal pada 17 Mei 2020.

Pelantikan beliau menimbulkan pelbagai reaksi, termasuk pihak yang mempersoalkan cara bagaimana ia dibuat dan sama ada Latheefa boleh bersikap adil dalam tugasnya.

Beliau menarik diri sebagai ahli PKR.


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Peminat Kopi? Dapatkan Kopi Ginseng Tongkat Ali Disini >>KLIK SINI<< Sedap Pekat Melekat KAW KAW. PENGHANTARAN PERCUMA.
 Sakit BerTAHUN-TAHUN, Akhirnya SEMBUH apabila dia terjumpa SESUATU yang ...... >>KLIK SINI<< untuk info lanjut.
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan