Header Ads

ads header

Flash News

Lapor polis atas PAS tunjuk DAP kurang cerdik


DILIHAT dari sudut mana sekalipun, tindakan Nga Kor Ming menggesa supaya laporan polis di bawah Akta Hasutan dibuat ke atas Salamiah Mohd Nor lantaran ucapan beliau yang dikatakan mendesak supaya sekolah-sekolah Cina dan Tamil dihapuskan dan tindakan pemimpin DAP Perak membuatnya semalam hanyalah memperlihatkan kekurangcerdikan mereka sahaja.

Mahkamah Persekutuan dalam kes Mark Koding telah dengan jelas memutuskan bahawa desakan supaya sekolah-sekolah Cina dan Tamil dihapuskan bukanlah satu kesalahan di bawah Akta Hasutan dan Mark Koding didapati bersalah bukan kerana membuat desakan ini tetapi kerana menuntut pindaan ke atas Perkara 152 (1) Perlembagaan Persekutuan.

Begitupun, pemimpin DAP ini berkeras dengan mengatakan dalam laporan polis mereka bahawa desakan supaya sekolah-sekolah Cina dan Tamil dihapuskan tetap bercanggah dengan Perkara 152 (1) yang menyebut “tiada seorang pun boleh dilarang atau dihalang daripada menggunakan atau daripada mengajarkan atau belajar apa-apa bahasa lain”.

Sangat teruk sekali jika pemimpin-pemimpin DAP, khususnya yang mempunyai sedikit sebanyak latar belakang perundangan termasuk peguam-peguamnya yang ramai, tidak tahu bahawa soal sama ada sekolah-sekolah Cina dan Tamil dilindungi oleh Perkara 152 (1) atau tidak telah turut diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan dalam kes Mark Koding ini.

Mahkamah Persekutuan dalam kes Mark Koding ini telah memutuskan bahawa peruntukan mengenai “larangan atau halangan ke atas pengajaran atau pembelajaran apa-apa bahasa lain” yang terkandung dalam Perkara 152 (1) ini berbeza daripada peruntukan mengenai “larangan atau halangan ke atas pengajaran atau pembelajaran dalam apa-apa bahasa lain”.

Tegas Mahkamah Persekutuan, tiada apa-apa dalam peruntukan ini yang membolehkan perlindungan sama diberikan kepada operasi sekolah yang bahasa pengantarnya adalah Cina, Tamil, Arab atau Inggeris (“to justify the extension of the protection to the operation of schools where the medium of instruction is Chinese, Tamil, Arabic or English”).

Oleh itu, usaha pemimpin-pemimpin DAP untuk tetap cuba memangsakan Salamiah di bawah Akta Hasutan dengan menggunakan Perkara 152 (1) ini, walaupun Salamiah sendiri tidak menyentuh Perkara 152 (1) dalam ucapan beliau, sudah pastilah tidak akan membuahkan hasil malah hanya menunjukkan kekurangcerdikan mereka sahaja.

Pemimpin-pemimpin DAP ini juga kurang cerdik bila tetap menggunakan Akta Hasutan walaupun pemimpin-pemimpin tertinggi DAP telah berkali-kali mendesak dan menegaskan komitmen DAP kepada penunaian janji dalam Manifesto Pakatan Harapan supaya Akta Hasutan dihapuskan yang hanya menunjukkan sikap tidak konsisten mereka.

Tindakan pemimpin-pemimpin DAP tetap menggunakan Akta Hasutan ini tentulah boleh digunakan untuk menunjukkan kerelevanan Akta Hasutan, malah atas hujah inilah Ramkarpal Singh terpaksa mengaku silap menggesa Tun Hanif Omar disiasat di bawah Akta Hasutan setelah ditegur oleh abang beliau sendiri, Gobind Singh, pada 10 September 2018. - HARAKAHDAILY 24/6/2019

MR :  DAP memainkan politik HANCING


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Peminat Kopi? Dapatkan Kopi Ginseng Tongkat Ali Disini >>KLIK SINI<< Sedap Pekat Melekat KAW KAW. PENGHANTARAN PERCUMA.
 Sakit BerTAHUN-TAHUN, Akhirnya SEMBUH apabila dia terjumpa SESUATU yang ...... >>KLIK SINI<< untuk info lanjut.
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan