Header Ads

ads header

Flash News

Laporan kajian UEC mesti dikemukakan kepada rakyat


PAS meminta laporan yang telah disiapkan oleh Pasukan Petugas Dasar Sijil Peperiksaan Bersepadu (PPDUEC) dikemukakan kepada rakyat untuk turut dinilai dan diberi pandangan. Sejak ia dibentuk pada bulan Oktober 2018 iaitu 15 bulan lalu, laporan akhir PPDUEC masih gagal diserahkan kepada Menteri Pendidikan meskipun mandat yang diberikan adalah selama enam bulan.

PPDUEC dibentuk adalah untuk mengumpul dapatan isu kontroversi UEC. Kemudian, ia akan mengemukakan syor kepada Kementerian Pendidikan Malaysia. Isu UEC juga tidak dibawa ke Dewan Rakyat untuk dibahaskan. Walhal, ia adalah isu yang besar melibatkan kepentingan awam dan juga Dasar Pendidikan Kebangsaan serta Akta Pendidikan 1996.

Merujuk kepada kenyataan terakhir PPDUEC kelmarin, laporan akhir dikatakan hanya akan diserahkan kepada Menteri Pendidikan yang baharu. Walhal, jika dirujuk kepada kenyataan Kementerian Pendidikan Malaysia (4 Oktober 2019), laporan akhir mestilah diserahkan pada akhir Oktober 2019 tanpa penangguhan lagi. Kelewatan penyerahan laporan tersebut sepatutnya tidak wajar berlaku.

Sekian, terima kasih.

TUAN IBRAHIM TUAN MAN

Timbalan Presiden PAS
Ahli Parlimen Malaysia (Kubang Kerian)
12 Jamadil Awwal 1441 | 8 Januari 2019

– HARAKAHDAILY 8/1/2020



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt




............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan