Header Ads

ads header

Flash News

Sebut pasal kerajaan pintu belakang, Warisan kerajaan pintu belakang yang sebenar


Kerajaan Parti Warisan Sabah (Warisan) yang terbentuk pada hari ini adalah hasil daripada kerajaan pintu belakang, kata Pengarah Komunikasi Umno Sabah, Ghazalie Ansing.

Katanya, Warisan telah “membeli” Adun BN untuk menyertai mereka.

“Pada pilihan raya umum (PRU) yang lepas, BN Sabah merupakan kerajaan yang sah yang telah membentuk kerajaan negeri dengan majoriti mudah.

"Kerajaan Warisan merupakan kerajaan pintu belakang yang sebenarnya, dan tiada sesiapa dapat menafikannya,” kata Ghazalie dalam satu kenyataan hari ini.

Dalam pilihan raya untuk kerusi DUN pada Mei 2018, Warisan dan sekutunya dalam Pakatan Harapan (PH) mendapat 29 kerusi, sementara Umno dan sekutunya dalam BN turut mendapat 29 kerusi.

Pada awalnya, kelihatan seperti parti Star yang akan menjadi penentu dengan dua kerusi dimilikinya, wakil rakyat dari parti komponen BN lompat parti memberikan Warisan majoriti.

Musa Aman dari Umno dan pesaingnya Shafie Apdal dari Warisan, kedua-duanya mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri selepas itu, namun akhirnya, Shafie berjaya mengekalkan jawatannya.

"Kenyataan Ketua Wira Warisan, Mohd Azis Jamman bahawa Umno jangan mimpi bentuk kerajaan pintu belakang di Sabah, ibarat meludah ke langit,” tegasnya.

Ghazalie mengulas kenyataan Azis yang mendakwa Umno yang kalah dalam PRU lalu, masih menyimpan hajat besar untuk membentuk kerajaan pintu belakang di Sabah melalui usaha membeli wakil rakyat agar berpaling tadah.

Azis mendakwa bahawa Warisan sedar ada pemimpin Umno Sabah yang sedang cuba membeli wakil rakyat supaya parti itu boleh membentuk kerajaan negeri, bagi turut menyelaraskan peralihan kuasa dari PH ke PN di peringkat pusat.

Bidas Ghazalie, nafsu serakah parti Warisan yang terlalu inginkan kuasalah yang telah menyebabkan negeri Sabah pada hari ini menurutnya berada di dalam keadaan yang terumbang ambing dan tiada hala tuju.

"Itu hakikat pada hari ini, rakyat Sabah semakin dihimpit dengan kesengsaraan tanpa sebarang pembelaan. Kita dapat lihat dari aspek bantuan rakyat hinggalah kepada pembangunan negeri.

"Kononnya berkonsepkan Sabah for Sabahan (Sabah untuk rakyat Sabah), tetapi apa yang berlaku Sabah for 'My Crony' (Sabah untuk kroni)," dakwanya lagi.

Ghazalie turut berkata, kerajaan negeri di bawah Shafie hanya tahu membuat pengumuman sahaja berkenaan bantuan dan pembangunan, tetapi tidak benar-benar merealisasikannya.

"Saya nasihatkan Aziz dan Ismail agar melihat cermin terlebih dahulu, sebelum membuat kenyataan. Jangan cuba kencing ke langit kerana akhirnya terkena muka sendiri.

"Cukup-cukuplah,” tambahnya lagi.

MR :  Warisan tunggu masa untuk jatuh


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan