Header Ads

ads header

Flash News

Sekolah dibuka kepada pelajar duduki peperiksaan terlebih dahulu, kata PM


PETALING JAYA: Kerajaan akan memberi keutamaan kepada pelajar yang menduduki peperiksaan hadir ke sekolah terlebih dahulu bagi memulakan sesi persekolahan.

Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berkata pelajar terbabit perlu mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang akan dikeluarkan Kementerian Pendidikan.

“Sepertimana yang diumumkan menteri kanan Pendidikan sebelum ini, tarikh pembukaan semula sekolah akan dimaklumkan sekurang-kurangnya 2 minggu sebelum sekolah dibuka. Ini bergantung kepada nasihat yang diberikan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.

“Apabila sekolah dibuka nanti, untuk permulaan, kita berikan keutamaan kepada murid yang akan menduduki peperiksaan SPM, SVM, STPM dan STAM untuk ke sekolah dahulu.

“Ini untuk memastikan SOP mengenai penjarakkan sosial dan penjagaan kebersihan diri yang ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan dapat dipatuhi.

“SOP ini meliputi prosedur mengenai ketibaan murid di sekolah, pergerakan ke bilik darjah, susunan meja dalam bilik darjah, pergerakan di kantin dan pelbagai aspek lain,” katanya ketika perutusan Hari Guru 2020, hari ini.

Muhyiddin juga berkata, proses pendigitalan menggunakan platform atas talian atau pembelajaran maya akan terus diperkasa.

“Saya percaya pembelajaran maya adalah masa depan dalam pendidikan. Jadi, saya menyeru kepada guru-guru supaya mendalami kemahiran pengajaran secara atas talian dan ‘home-based learning’ yang merupakan kebiasaan baru dalam bidang perguruan,” katanya.

Muhyiddin turut mengucapkan tahniah kepada guru dan murid yang telah mencipta nama dalam pelbagai kejayaan.



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan