Header Ads

ads header

Flash News

Penyingkiran Tan Sri Musa Tidak Berpelembagaan


Mahkamah Persekutuan mengesahkan tindakan Tuan Yang Terutama Yang di-Pertua Negeri Sabah untuk melucut jawatan Musa Aman pada bulan Mei 2018 telah melangkaui kuasanya dan melanggar perlembagaan.

Masa itu Musa Aman mempunyai sokongan 31 daripada 60 ADUN Sabah dan telah sah mengangkat sumpah di Istana Sabah.

Namun dua hari kemudian, TYT telah menggugurkan jawatan Musa Aman tanpa sebab dan tidak mengikuti perlembagaan Sabah.

Pada hari yang sama, TYT membenarkan Shafie Apdal untuk mengangkat sumpah mnjadi Ketua Menteri.

Beberapa bulan kemudian, kerajaan Sabah Shafie Apdal pula meminda perlembagaan Sabah untuk membenarkan TYT menjawat lebih daripada dua penggal yang dibenarkan sebab penggal kedua TYT akan berakhir dalam tempoh 2 minggu.

Keputusan Mahkamah Persekutuan ini juga bermakna Shafie Apdal telah menjawat secara haram sebagai ketua menteri dan kerajaan Warisan Sabah sejak bulan Mei 2018 adalah sebuah kerajaan haram.

    


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


1 ulasan:

  1. Puak Pee H telah berjanji akan menegakkan kedaulatan undang-undang tetapi apa yang berlaku semasa rejim Pee H berkuasa ialah:

    (1) Puak Pee H merampas kuasa kerajaan negeri secara haram,

    (2) Puak Pee H dibebaskan dari:
    dakwaan jenayah seperti LTTE,
    dakwaan rasuah seperti banglo terlajak diskaun, skandal tero wong dll

    (3) Pee H menafikan hak Adib untuk mendapat keadilan,

    (4) Puak Pee H terutamanya puak ultra rasis biaDAP mengiktiraf pengganas komunis sebagai pejuwang kemerdekaan dll.

    (5) Pee H kencing rakyat dengan pelbagai janji palsu, fitnah, pembohongan dan U-turn. Rakyat hanya mampu menelan air liur sendiri sahaja.

    (6) Rejim Pee H cuba melaksanakan ICERD, Rome Statute dll untuk menghapuskan hak Islam dan hak kaum Melayu Islam yang telah dijamin oleh kontrak sosial dan Perlembagaan Persekutuan. Akibat berjuta umat Islam membuat protes secara aman Di jalanraya! Kecut telur Pee H !!!

    (7) Pee H enggan menubuhkan RCI untuk menyiasat TH walaupun Pee H telah berjanji. Adakah Pee H takut RCI akan menyiasat salah laku dan salah tadbir urus Pee H ke atas TH ?

    (8) Pee H membatalkan pembinaan beberapa buah masjid yang telah diluluskan dan mengurangkan peruntukan untuk sekolah Melayu dan cuba menafikan peruntukan untuk sekolah Islam dll konon kerana KERA jaan Pee H tidak ada wang tetapi menteri-menteri roket berlagak seperti Santa Claus memberi wang kerajaan kepada sekolah china, sekolah swasta Dan kolej swasta china.

    (9) Dll ........

    Pee H sudah kalah 7-0 pun masih kencing rakyatkah ? Rupa-rupanya Atuk Kerala sendiri terlibat dalam pelbagai skandal yang merugikan rakyat dan negara dan dia juga menyokong kumpulan pengganas Hindu LTTE yang telah membunuh ramai umat Islam, orang Buddha dll di Sri Lanka .

    BalasPadam