Header Ads

ads header

Flash News

Putrajaya putuskan undang-undang buli siber tak lama lagi


Kementerian Komunikasi dan Multimedia dijangka akan memutuskan keperluan untuk mewujudkan undang-undang khusus bagi mengatasi buli siber setelah kajian mengenainya selesai.

Perkembangan itu hadir susulan kejadian buli siber di media sosial yang telah membawa kepada kejadian bunuh diri.

Bercakap pada pelancaran laporan dalam talian “Our Lives Online - Use of Social Media by Children and Adolescents in East Asia” pagi ini, Timbalan Ketua Setiausaha kementerian itu berkata, keputusan mengenai undang-undang baru itu diharap dapat dimuktamadkan akhir tahun ini.

"Pada masa ini, kami menyedari pentingnya masalah yang dihadapi oleh (mangsa) buli siber, oleh sebab itu kementerian sedang melakukan kajian dan mungkin pada akhir tahun ini kita akan melihat hasil daripada kajian ini.

"Kami cuba mengenal pasti, apakah ada keperluan untuk kerajaan untuk mengambil tindakan terhadap buli siber.

"Pada akhir tahun ini, mungkin kita dapat mengumumkannya (sama ada) kita memerlukannya (undang-undang) atau tidak," katanya.

Tahun lalu, menteri ketika itu, Gobind Singh Deo juga dilaporkan mempertimbangkan keperluan untuk meminda Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (CMA) untuk mengatasi masalah buli siber.

Perkara ini mendapat perhatian apabila seorang remaja berusia 16 tahun dari Padawan, Sarawak dilaporkan bunuh diri setelah majoriti pengikut di laman sosial Instagramnya "mengundia" dia untuk mati.

Perlu bukti semasa melaporkan

Semasa pelancaran itu, Tan merujuk Singapura dan Filipina yang masing-masing memiliki Akta Perlindungan dari Gangguan 2014 dan Akta Republik 10627 untuk menghukum buli siber.

Dia mengakui bahawa tidak ada "protokol yang jelas" untuk melaporkan buli siber di Malaysia tetapi berpendapat bahawa Kanun Keseksaan Malaysia dan CMA "cukup" untuk menangani kejadian tersebut.

“Buat masa ini, berdasarkan peruntukan undang-undang yang ada yang paling penting adalah anda perlu mempunyai bukti yang dapat digunakan untuk mengambil tindakan terhadap mereka yang membuli anda.

"Sekiranya anda dapat memberi bukti berdasarkan tangkapan skrin layar, rakaman suara dan sebagainya; itu akan menjadi bukti yang cukup baik untuk anda, kerajaan dan pihak untuk mengambil tindakan, ”jelasnya.

Selain membuat laporan polis, aduan buli siber juga dilaporkan ke kementerian melalui laman web Cybersafe, e-mel (cyber999@cybersecurity.my), hotline (1-300-88-2999) atau melalui SMS (15888).
    


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan