Header Ads

ads header

Flash News

Google Doodle Menyambut Hari Kelahiran Dr. Wu Lien-teh – Pencipta Topeng Muka Untuk Tujuan Perubatan


Akibat wabak COVID-19 yang sedang membelenggu dunia, penggunaan topeng muka telahpun meningkat ke tahap yang mendadak sejak awal tahun lepas.

Google Malaysia hari ini menyambut hari kelahiran Dr. Wu Lien-teh dengan sebuah Google Doodle untuk sumbangannya terhadap industri perubatan global. Tarikh lahir beliau ialah pada 10 Mac 1879.

Doktor kelahiran Pulau Pinang tersebut adalah diantara profesional perubatan yang bertanggungjawab untuk membantu membendung wabak pneumonia di Manchuria pada 1910-1911.

Apabila beliau sedang menyelidik wabak tersebut, beliau juga telah mencipta topeng muka untuk tujuan perubatan yang menggunakan gabungan lapisan kain kapas, dan kain kasa untuk menuras bakteria dan jangkitan daripada memasuki saluran pernafasan.

Ia boleh dikatakan bahawa topeng yang direka beliau adalah prototaip kepada topeng N95 yang kita digunakan sekarang, dan agak menakjubkan untuk mengetahui bahawa seorang anak Malaysia telah mencipta sesuatu yang digunakan orang ramai di serata dunia.





Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan